RO EN
السلة فارغة

ELMAS: Solutiile inteligente de mobilitate pentru calitatea vietii in metropole

 
Parcarea re-gandita: modulara si bine combinata – Hub de cartiere ca element de interactiune al diverselor zone rezidentiale
In acest context, accentul se pune tot mai mult pe traficul stationar. Daca vrem sa revitalizam spatiul urban, trebuie sa ne gandim din nou la parcari. Arhitectul Marcel Heller de la Heller Designstudio a dezvoltat o abordare vizionara privind utilizarea flexibila a spatiilor de parcare pentru WÖHR Autoparksysteme. La un atelier din cadrul retelei de inovatie MUNICH NEXT LEVEL, arhitectul a prezentat pentru prima data public Hubul Modular pentru cartiere. Bazat pe un sistem automat de economisire a spatiului, acest hub de cartier transforma garajul de parcare, dintr-o facilitate neprietenoasa de parcare, intr-un centru de cartier atractiv. Heller considera München-ul ca fiind orasul ideal pentru un proiect pilot.
Pana in ziua de azi, parcarea a reprezentat de obicei o problema enervanta si neplacuta pentru orase, deoarece majoritatea oamenilor o asociaza in primul rand cu cautari lungi pentru un loc de parcare adecvat pe marginea drumului - care, la randul lor, blocheaza spatiile deschise urbane si reprezinta astfel un detriment major pentru spatiul urban. Iar daca in viitor, traficul stationar va disparea din peisajul urban, devine inevitabil sa ne gandim la modul in care dorim sa integram vehiculele stationare in viata urbana de zi cu zi, in viitor. Heller este convins ca exista solutii mai bune decat spatiile de parcare de pe strada, sau garajele subterane cu consum intensiv de resurse, cu lungi pasaje subterane.
Integrarea spatiilor de parcare, revitalizarea vecinatatilor - o abordare vizionara a doua provocari de dezvoltare urbana centrala
Chiar daca detinerea unui autoturism va juca un rol din ce in ce mai mic in marile orase de maine - serviciile de car sharing, eScooters si eBikes vor continua sa necesite spatiu. Totusi, spatiul ramane o resursa limitata in metropole. Concurenta pentru zonele de circulatie se va intensifica in viitor. Ca urmare, daca orasele doresc sa faca fata in viitor, trebuie sa se gandeasca din nou la parcari.
„Combinam forme de utilizare si cream astfel valoare adaugata pentru toti”
Spatiul de parcare poate fi mult mai mult decat o simpla zona utilizabila unidimensional. Marcel Heller, arhitect si fondator al Heller Designstudio, este convins de acest fapt: „Ce-ar fi daca ne-am gandi la parcare ca parte a vietii - si am crea un spatiu de parcare intuitiv, integrativ, cu valoare adaugata? Ce ati spune de o cladire care intercepteaza traficul individual la intrarea in cartierul rezidential si ofera utilizari care le fac placere oamenilor, inainte sau dupa parcare? ”, s-a intrebat Heller inainte de a-si incepe proiectul. Pentru ca viziunea sa sa devina realitate, mai intai a trebuit identificata tehnologia cea mai adecvata. Heller a gasit solutia cu un sistem de parcare automata de la WÖHR care poate fi integrat modular in cladiri si suprateran. „Aici, masinile si bicicletele nu mai trebuie depozitate in garaje subterane sufocante. Utilizatorii isi pot ridica si lasa autoturismele in mijlocul unei zone aglomerate folosind o aplicatie. Aceasta caracteristica cuprinde si un aspect de siguranta, in special pentru femei ”, subliniaza Heller
Economie de spatiu, adaptabilitate modulara si economie de resurse
Ferhan Niepelt de la compania WÖHR Autoparksysteme subliniaza avantajele acestei inovatii tehnice: avand in vedere faptul ca autoturismele sunt transportate automat cu ajutorul unui sistem de ridicare, nu este nevoie de rampe, drumuri si pasaje. In consecinta, este nevoie de aproximativ 60% mai putin loc de parcare. „Putem folosi acest spatiu pentru alte utilizari sensibile care adauga valoare zonei”, adauga Niepelt.
„Intrucat astazi niciun planificator de trafic nu poate raspunde cu adevarat la intrebarea referitoare la cat spatiu de parcare vom avea nevoie in 20 de ani si cum ar trebui el sa arate, agilitatea structurii este un factor important”, mentioneaza Niepelt. O noua deschidere ar putea preveni multe investitii ineficiente. In ceea ce priveste sustenabilitatea, Niepelt subliniaza si un al treilea avantaj: „Materialul utilizat pentru sistemele de parcare corespunde abordarii economiei circulare privind economisirea resurselor. Prin utilizarea materialelor reciclabile, orasele si municipalitatile pot incepe trecerea catre o economie circulara ”, afirma Niepelt.
Sistemul modular este astfel proiectat in conformitate cu principiul reciclarii regenerative, utilizand metal reciclabil, conservand resursele naturale prin evitarea betonului si, cu sistemul de parcare complet automat, ofera economie de spatiu si, in acelasi timp, parcarea rentabila a autovehiculelor.
Parcarea ca ancora - Hub-ul ca un port
Comandat de WÖHR Autoparksysteme, conceptul lui Heller de centru modular de vecinatate este un design inovator si de ultima generatie care integreaza o varietate de scenarii de utilizare: „Am proiectat un sistem de parcare complet automat, cu servicii integrate suplimentar. Locuitorii unui cartier ar trebui sa gaseasca aici tot ce au nevoie pentru viata de zi cu zi. In timp ce o statie de coletarie si un atelier de biciclete au fost deja integrate in sistemele de parcare in multe cazuri, hub-ul de cartier al lui Heller - gratie designului sau conceptual - poate fi adaptat mult mai larg nevoilor oamenilor. De la centru de zi, sala de fitness, pana la centru de tineret si parc de skating, ar putea exista, de asemenea, multe alte oferte pentru copii si tineri in special. In opinia lui Heller, spatiile culturale, cum ar fi studiourile de arta, salile de cinema sau salile de repetitie ale trupelor, ar putea fi, de asemenea, foarte bine integrate structural. Peretii exteriori de piatra si fatada verde sunt o chestiune fireasca pentru Heller, iar zonele comune si gradinaritul urban de pe acoperis sunt absolut de dorit atunci cand se infiinteaza un cartier de inalta calitate. In mod ideal, hub-urile de cartier vor integra si module de birouri si de vanzare cu amanuntul - utilizarile care sustin ideea de partajare sunt deosebit de potrivite, conform arhitectilor.
O viata colorata: compact si verde - chiar si la periferie
Respectand conceptul de hub de cartier, modelul conceptual realizat de Heller Designstudio arata ca conceptele de parcare integrata pot rezolva provocarile cu care se confrunta in special noile zone de dezvoltare: mai ales in zonele periurbane, este dificil sa creezi centre urbane care sa permita, de asemenea, concepte viabile pentru zonele de la nivelul solului, printr-o frecventa pietonala suficienta. Prin urmare, centrul de cartier este deosebit de atractiv atunci cand se dezvolta noi cartiere urbane, dar ca element de sine statator, poate fi integrat in diverse contexte de dezvoltare urbana. Se creeaza o situatie de parcare inovatoare si versatila care permite autoturismelor parcate sa dispara din vecinatate, intr-un mod care genereaza economie de spatiu, in orice caz, si se creeaza o valoare adaugata reala pentru rezidenti si vizitatori. Un concept orientat spre viitor, care ofera un potential mare pentru o metropola in crestere si schimbare rapida, cum ar fi orasul München, rezolvand astfel problema eterna a parcarii si revitalizand cartierele nou aparute.
Participarea timpurie in München
O astfel de abordare noua si holistica necesita foarte multe schimbari in faza de proiectare. De aceea, este important pentru Marcel Heller si echipa sa sa discute in mod deschis conceptul cu utilizatorii, inca in aceasta etapa timpurie, si sa puna intrebari si in privinta dezvoltarilor deja realizate. Reteaua de inovatie MUNICH NEXT LEVEL din München si-a stabilit sarcina de a reuni rezidenti din München, cu interese diverse si provenind din medii diferite, pentru a da un nou impuls problemelor de dezvoltare urbana, pentru a pune intrebari si a colecta critici constructive. Un prim atelier virtual a avut deja loc, cu parti interesate din domeniile societatii civile, administratiei, politicii, stiintei, afacerilor si culturii, pentru a afla exclusiv despre conceptul nepublicat anterior al huburilor de cartier si pentru a discuta despre acesta intr-un format digital inovator si un cadru participativ. Discutia vivace si constructiva s-a concentrat pe probleme legate de arhitectura si materiale, aspecte tehnice si juridice, precum si pe probleme de dezvoltare a cartierului. Reactiile si motivele din sesiunea de discutii au aratat ca mai ales aspectul flexibil si modular al hub-ului de cartier reprezinta punctul central pentru integrarea acestuia in spatiul urban.
Proiectul pilot in München?
Potrivit lui Ferhan Niepelt, München - cu proiectele sale actuale de dezvoltare urbana - este un loc ideal pentru lansarea unui proiect pilot. In opinia sa, numeroasele zone rezidentiale noi care vor fi dezvoltate la periferia orasului indeplinesc multe conditii generale adecvate. „Acolo unde nu au existat decat terenuri virane si terenuri agricole pana acum, oamenii isi doresc centre de cartier atractive, cu o infrastructura diversa, magazine mici, facilitati de agrement si experiente culturale. Stim din trecut cat de greu este sa creezi centre urbane in zone ecologice care sa fie acceptate de oameni ”, comenteaza Niepelt. Niepelt este convins si ca hub-urile de cartier pot reprezenta cheia solutiei: „De ce sa nu construim centrul in jurul transportului in acest hub, unde sa fie amplasate bicicletele de coletarie, cele electrice pentru inchiriat, bicicletele proprii, scuterele de inchiriat, autoturismele si masinile private? In acest fel, cream un spatiu intr-un cartier rezidential care ofera diversitatea, dar si frecventa necesare pentru numeroase alte utilizari, de la atelierul handmade, cafeneaua de cartier pana la galeria artistilor care creaza intr-un spatiu comun ”, exemplifica Ferhan Niepelt. Compania WÖHR Autoparksysteme a realizat deja un proiect de pionierat in München in trecut, care a atras atentia la nivel national. Prima parcare subterana complet automatizata pentru rezidenti a fost inaugurata cu ajutorul WÖHR + BAUER in Donnersberger Strase in 2006. Un proiect de succes care a fost declarat „un spatiu demn de premiat” de presedintele campaniei federale „Land der Ideen”. Hubul de cartier propus ofera posibilitatea de a privi mobilitatea intr-un mod mai holistic, facandu-l mai usor de realizat. Participantii la atelier au fost de acord ca comunitatea are nevoie de idei ca acestea.
ELMAS - Partener exclusiv Wöhr in Romania
De peste 20 de ani compania brasoveana ELMAS este partener exclusiv in Romania al producatorului german de sisteme de parcare auto WÖHR. Lider national in domeniul instalatiilor de ridicat, ELMAS ofera accesul la un pachet complet de servicii de calitate: consulting, expertize tehnice, vanzare, montaj, service, piese de schimb originale. Cu o experienta de peste 3 decenii, compania ELMAS este specialistul regional in domeniul instalatiilor de ridicat si dezvolta continuu solutii optime cu aplicabilitate in diferite sectoare. 400 de angajati, 30 de milioane de Euro cifra de afaceri in 2020, opt locatii la nivel national si subsidiare in Moldova, Ungaria, Bulgaria, Israel, cu facilitati de cercetare si dezvoltare, proiectare, productie, service si divizii de vanzari, fac din ELMAS o companie romaneasca cu o dezvoltare dinamica in peisajul economic national.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter