RO EN
السلة فارغة

AZUR SA estimeaza o crestere cu 15% a afacerilor din acest an

Producatorul de lacuri si vopsele Azur SA - Timisoara a incheiat anul 2014 cu o cifra de afaceri de 128,5 milioane de lei (circa 28,5 milioane de euro), in crestere cu 8% fata de nivelul din 2013. Pentru 2015, conducerea companiei si-a propus o evolutie de 15% a vanzarilor, datorita proiectelor planificate. Azur SA este subsidiara grupului american ICC Industries si, in ultimii patru ani, s-a orientat preponderent spre export, prin intermediul marcilor Qtek si Evrika, vizand mai ales proiecte majore derulate pe plan international.
Interviu cu Jakab Zoltan, directorul general al Azur SA.
 
- Ce previziuni aveti pentru piata de vopsele in 2015-2016?
- Piata de vopsele nu a inregistrat o evolutie pozitiva in 2014. Sectorul de retail a fost marcat de exituri ale unor mari retele, ceea ce indica fragilitatea cererii si un trend negativ pe termen scurt si mediu. O parte din marii producatori au raportat vanzari in crestere cu 2%-3%, dar se pare ca in detrimentul altor competitori sau al importurilor. Piata de constructii, conform datelor statistice comunicate de Eurostat, a inregistrat scaderi consecutive de 10%-15% fata de perioada anterioara.
 
- Ce dinamica au avut importurile si exporturile de lacuri si vopsele in 2014?
- Importurile de lacuri si vopsele s-au inscris pe un trend descrescator in ultimii trei ani, cu o rata medie de circa -5%. Productia interna manifesta o crestere medie de 10% pe an si este destinata exportului. Pozitionarea companiei noastre la granita de vest a tarii ne confera un avantaj competitiv pe care l-am fructificat din plin. Evolutia vanzarilor a avut ca prim pas exportul, avand in vedere faptul ca piata locala nu putea oferi oportunitati viabile de crestere.
 
- Cum influenteaza dinamica importurilor livrarile efective de lacuri si vopsele?
- Importurile au o pondere mica pe piata din Romania, de sub 25% din total, productia interna dominand spectrul cererii. Micii importatori care nu si-au diferentiat oferta, adresandu-se unor segmente de nisa foarte clare, au avut de suferit, fiind atrasi in "razboiul" preturilor, continuu alimentat de cererea aflata in contractie. Produsele premium provenite din import si disponibile in retelele de bricolaj sunt delistate, ca urmare a schimbarii comportamentului de cumparare si orientarii catre sortimente mai ieftine. Exista un risc major generat de "injectia" de produse pe piata si orice vanzare fortata genereaza efecte ireversibile: canalul comercial se poate bloca, iar in cazul furnizorilor, povara unui an dificil se transfera urmatorului an, cu sperante de revenire. Problema pietei locale este, insa, ca trendul negativ dureaza de prea mult timp.
 
- Cum credeti ca se va derula programul national de reabilitare termica in acest an?
- Piata locala de lacuri si vopsele s-a inscris pe un trend de scadere in ultimii ani, in special ca urmare a contractiei cererii interne. Programe care ar fi trebuit sa sprijine activitatea companiilor din domeniu, cum ar fi cel de reabilitare termica a blocurilor de locuinte, s-au derulat cu mari sincope. In ultimii doi ani, banii alocati de sectorul public pentru programul de anvelopare a imobilelor au fost tot mai putini. In consecinta, in loc sa sprijine productia locala de vopsele, modul in care programul se deruleaza ingreuneaza foarte mult dezvoltarea si expune producatorii pe termen scurt. Perioada de creditare pentru acest program a ajuns de pana la 6 luni, ceea ce a dus la insolvente si costuri uriase din partea producatorilor. Noi am preferat o crestere «sanatoasa», motiv pentru care strategia noastra nu a fost construita pe baza acestui program. Chiar daca am accesat cateva proiecte de reabilitare, nu ne consideram unul din furnizorii mari ai acestui segment de piata. Din perspectiva culorilor utilizate la reabilitare, la nivel national se resimte lipsa autoritatii in zona de urbanism. Din aceasta perspectiva, vedem Romania de azi in culorile curcubeului, iar aceasta nu tine de educatie, ci mai degraba de o decizie eronata si de impunerea ei la nivel local.
 
- Ce evolutie credeti ca vor avea cotatiile materiilor prime?
- O alta problema a producatorilor nationali de lacuri si vopsele este constituita de costurile cu materiile prime, ce reprezinta intre 50% si 80% din pret. Presiunea pe pret, generata de contractia continua a cererii si mai nou de conceptele retelelor de bricolaj, a dus la scaderea marjelor si diminuarea profitului. Preturile la materiile prime in prima parte a anului 2015 au inregistrat o scadere generata de doua componente: sezonalitatea afacerii, cu cerere scazuta in ianuarie si februarie, respectiv diminuarea pretului petrolului, ce influenteaza pretul materiilor prime importante. Evolutia cursului de schimb, insa, anuleaza in parte scaderile de pret la materiile prime si ne asteptam ca, incepand cu luna mai, cotatiile sa creasca.
 
- Ce obiective aveti pentru 2015, in acest context?
- Obiectivele pentru anul 2015 ale Azur SA fac parte dintr-un plan de dezvoltare conceput pe termen lung. Urmeaza investitii semnificative in productie si cercetare, care sa ne asigure un portofoliu competitiv si flexibilitate sporita la solicitarile de pe piata. Suntem adeptii conceptului de parteneriat, iar pentru aceasta ne-am orientat in mod continuu spre constructie si nu spre succese de o zi.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter