RO EN
السلة فارغة

Universal Robots: 25% din IMM-urile romanesti vor sa-si robotizeze productia

Aproape 28% din intreprinderile mici si mijlocii producatoare planifica robotizarea in urmatorii 3 ani, iar 38,8% dintre acestea intentioneaza sa implementeze coboti. Circa 43,3% dintre reprezentantii intreprinderilor mici spun ca ar dori implementarea cobotilor, in timp ce in randul intreprinderilor de dimensiuni medii doar 16,7% au declarat ca intentioneaza sa integreze roboti colaborativ, potrivit sondajului Barometrul de robotizare a IMM-urilor, realizat pentru Universal Robots de o agentie de sondare independenta, in martie 2020. In sondaj au fost incluse si companii producatoare de materiale de constructii.
Cel mai important factor care motiveaza IMM-urile romanesti sa implementeze automatizarea cu roboti este cresterea calitatii produsului. Tot la acest capitol, al doilea loc este ocupat de cresterea competitivitatii si majorarea volumului productiei (97,8%.) De asemenea, companiile ar dori ca, cu ajutorul robotilor, sa reduca timpul de productie (92,7%), costurile de productie si, prin urmare, sa-si sporeasca eficienta (92,2%), sa elimine erorile umane (91,4%), sa obtina standardizarea proceselor (90,5%), precum si sa creasca flexibilitatea productiei (88,8%) si siguranta muncii (88,5%).
 
Participantii la studiu au precizat ca intentioneaza sa robotizeze aplicatiile de asamblare (57%), preluare si plasare (55,9%), ambalare si paletizare (47,7%), incarcare/ descarcare ( 46,5%).
17,3% dintre companiile din Romania preconizeaza o rentabilitate a investitiilor in roboti in mai putin de sase luni, 28,4% de la 6 luni la un an, 18,8% intre 1 si 2 ani, 14,2% intre 2 si 3 ani, 7,8% intre 3 si 4 ani, in timp ce 5,1% in 5 ani sau mai mult. Desigur, antreprenorii si-ar dori ca aceasta perioada sa fie cat mai scurta, aproximativ 60% dintre respondenti indica un an ca fiind perioada optima de randament al investitiilor, in timp ce aproape 86% nu doresc ca aceasta perioada sa depaseasca doi ani.
 
"Tendinta jucatorilor din piata este de a automatiza din ce in ce mai mult procesele de productie pentru a deveni cat mai eficiente si pentru a creste productivitatea. Cu siguranta, investitia in roboti in urmatorii ani este unul dintre pasii logici pentru IMM-urile care doresc sa inceapa automatizarea, intr-o epoca in care ne indreptam spre automatizarea completa, si sa devina mai competitive. Iar robotii colaborativi sunt solutia de automatizare potrivita pentru cei care pornesc pe acest drum, deoarece sunt versatili, usor de programat, mici, usori si accesibili si pot lucra cot la cot cu angajatii umani sustinandu-i in cele mai complexe sarcini. Aspectul imbucurator este ca din ce in ce mai multi antreprenori locali incep sa ia in considerare automatizarea cu coboti in perioada urmatoare", a declarat Razvan Isac, Channel Development Manager Romania si Balcani, Universal Robots.
 
Companiile care nu intentioneaza sa investeasca in robotizare indica drept motive: costurile prea mari ale implementarii robotilor (69%), profilul de productie nu necesita instalarea robotilor (54,6%), scala de productie este prea mica (54,5%), aplicatiile lor nu pot fi robotizate (54,4%), scala lor de productie nu necesita robotizare (44,2%).
 
Prin urmare, exista numeroase indoieli ridicate de antreprenori din diverse motive, care ii impiedica sa automatizeze productia. Cobotii pot fi raspunsul la indoielile lor. Intreprinderile care au mai putin de 10 angajati isi pot permite coboti care au un timp de rambursare estimat la doar cateva luni. Robotii colaborativi au creat noi oportunitati de automatizare in cele mai diverse industrii, imbunatatind elasticitatea proceselor de productie nu numai in companiile mari de productie, ci si in intreprinderile mici si mijlocii. Sunt usor de implementat si ocupa o zona restransa in spatiile in care functioneaza. Acesti roboti au revolutionat si abordarea sigurantei muncii prin crearea unui mediu in care omul si masinariile pot lucra impreuna in siguranta. Cobotii pot fi integrati cu usurinta pentru a sprijini angajatii in activitati precum asamblarea componentelor, ambalarea sau paletizarea marfurilor, fara a necesita abilitati de programare speciale. Programarea lor, in functie de complexitatea sarcinii desfasurate, poate dura doar cateva ore chiar si in cazul unui membru mai putin experimentat al echipei. Cu ajutorul cobotilor, activitatile monotone, obositoare si periculoase nu mai sunt o povara pentru angajati. Cele mai convingatoare argumente pentru intreprinderile mici si mijlocii romanesti in achizitionarea de roboti colaborativi sunt pretul accesibil (30,8%), rentabilitatea investitiei (23,5%) si usurinta utilizarii (15%).
 
In ceea ce priveste perceptia asupra cobotilor si caracteristicilor acestora, 64,3% dintre respondenti considera robotii colaborativi ca fiind siguri pentru a lucra cu oamenii, 48,8% sunt de parere ca pot indeplini sarcini imposibil de automatizat in trecut, iar 41,8% considera cobotii semnificativ mai rentabili in comparatie cu robotii traditionali industriali. 21,5% dintre participantii la studiu nu si-au exprimat nicio opinie in aceasta privinta. 38,8% dintre IMM-urile care considera robotizarea in urmatorii trei ani intentioneaza sa implementeze roboti colaborativi, 58,6% au indicat roboti industriali, in timp ce 10,3% nu au decis inca.
***
„Barometrul de robotizare a IMM-urilor” a fost realizat de compania de cercetare SC&C pe un grup de 186 intreprinderi romanesti mici si mijlocii, in martie 2020. La sondaj au participat companii din metalurgie si utilaje; procesarea materialelor plastice; produse chimice; produse alimentare si din tutun; lemn si produse din lemn (inclusiv mobilier); materiale textile, din piele si confectii; echipamente electrice si electronice; materiale de constructii; auto; hartie si produse din hartie, tiparire; articole din sticla, ceramica, piatra si minerale. Sondajul a fost desfasurat prin intermediul CATI (interviuri telefonice asistate de computer) pentru Universal Robots.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter