RO EN
السلة فارغة

TERMENE: Piata de comert online va creste cu 15% in anul 2021, la 18,4 miliarde lei

Piata de comert online va ajunge la 18,4 miliarde de lei in 2021, in crestere cu 15%, dupa ce anul 2020 a fost cel mai bun an pentru companiile care activeaza in e-commerce, este una dintre concluziile studiului pe care l-am facut in contextul Black Friday. Studiul a luat in calcul toate societatile care au ca principal domeniu de activitate Comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau Internet si evidentiaza faptul ca veniturile generate de aceste companii sunt in anul 2020 cu 40% mai mari comparativ cu cele realizate in anul 2019.
Astfel, la nivelul anului 2020 veniturile obtinute de companiile care desfasoara activitati din sfera comertului online au depasit pragul de 16 miliarde lei, cu aproximativ 5 miliarde de lei mai mult comparativ cu anul 2019, cand s-au inregistrat 11,85 miliarde lei. La nivelul anului 2018 valoarea veniturilor totale era de aproximativ 10 miliarde lei, pe cand in 2017 aceasta era de 7,9 miliarde lei, de peste doua ori mai mica decat cea aferenta anului 2020.
“Pandemia si efectele directe, cum ar fi lockdown-ul si distantarea sociala, reprezinta principala cauza care a generat cresterea veniturilor rezultate din comertul online. Pe langa aceasta, avem si efectele inflatiei si ale trendului inceput in anul 2010, cand mediul online a inceput sa castige tot mai mult teren in fata celui clasic”, afirma Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro si Business Innovation Consultant.
Nu doar veniturile generate de companiile din domeniul comertului online au crescut, ci si profiturile generate de acestea. Astfel, daca in 2019 companiile din domeniu obtineau profituri de aproximativ 680 milioane lei, la nivelul anului 2020 acestea au obtinut peste 1,23 miliarde lei. De altfel, in ultimii patru ani profiturile generate in acest sector economic s-au dublat in fiecare an, de la aproximativ 160 milioane lei (2017) la aproximativ 370 milioane lei (2018), iar apoi la aproximativ 680 milioane lei 2019.
La randul lor, platforma de comert digital VTEX impreuna cu iSense Solutions au realizat o cercetare de piata de unde a reiesit ca 20% dintre retaileri au inceput sa vanda si online dinaintea pandemiei, in timp ce 46% au confirmat faptul ca au vandut mai mult online in 2020 fata de 2019. Aceste date confirma trendul ascendent din e-commerce.
Cristi Movila, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP la VTEX, considera ca piata de comert online va evolua cu circa 15% anul acesta comparativ cu anul 2020.
Ponderea tranzactiilor online din totalul vanzarilor din retail a fost in jur de 10% in 2020, iar in 2021 Cristi Movila estimeaza ca va creste spre 12%, sustinuta de cresterea accelerata a vanzarilor online, dar si de stagnarea si incertitudinea din offline. Pandemia a influentat mult piata de ecommerce, fortand retailerii sa-si regandeasca modelele de business si sa fie acolo unde consumatorii stau cel mai mult, in online.
„Am discutat cu majoritatea hipermarketurilor si a jucatorilor din piata si toti se dezvolta, toti investesc si toti au crestere foarte mare, pentru ca piata de food era foarte jos. Tot investind si dezvoltandu-se, alaturi de companii de curierat, centre si parcuri logistice, este clar ca vor creste. Toate aceste elemente vin pe fondul intrarii unor clienti in online. Sunt foarte multi oameni care au intrat si au cumparat pentru prima oara mancare si au depasit bariera de produse proaspete”, mai spune Cristi Movila.
 
In doi ani, companiile care activeaza in domeniul comertului online si-au dublat profitabilitatea
Profitabilitatea medie a domeniului e-commerce a depasit 7,3%, dublul anului 2018 (3,7%) si in crestere de la 5,1%, cat era in anul 2019. In contextul dat, cresterea profitabilitatii indica o crestere a profitului mai accelerata decat cea a veniturilor.
O profitabilitate de 7,3% arata ca, la fiecare 100 lei incasati, un antreprenor ramane cu 7,3 lei pe cand profitabilitatea de 3,7% arata ca, la fiecare 100 lei, un antreprenor ramane cu 3,7 lei. In ambele cazuri, diferenta pana la valoarea de 100 de lei o reprezinta costurile.
Daca, in medie, raman cu 7,3 lei pentru fiecare 100 lei incasati inseamna ca 92,7 lei reprezinta costurile si ca este nevoie de 13 clienti bun-platnici care sa-mi genereze fiecare cei 7,3 lei profit pentru a putea acoperi pierderile pe care mi le genereaza un singur client rau-platnic.
 
2020 versus 2017: De patru ori mai multi bani pentru companiile din domeniul comertului online
Daca restrangem analiza la nivelul mediu al domeniului, rezulta ca o companie din comertul online a obtinut in anul 2020 profituri in valoare de 77 mii lei, de peste patru ori mai ridicate comparativ cu una care a activat in anul 2017 in acelasi domeniu, cand in medie se obtineau profituri de doar 19 mii lei. In anul 2018, in medie, o companie obtinea profit de 35 mii lei, pe cand in anul 2019 acesta era de aproximativ 52 mii lei.
La nivelul mediu al veniturilor situatia este relativ constanta, daca in anul 2017 o companie putea spera venituri de aproximativ 930 mii lei, in anul 2020 acestea au crescut la 1,052 milioane lei. In anul 2018, veniturile medii obtinute au crescut la 951 mii lei, pe cand in anul 2019 acestea au scazut la 908 mii lei.
Veniturile generale ale comertului online au crescut, dar odata cu ele a crescut si numarul jucatorilor de pe piata. La nivelul veniturilor, anul 2020 a adus cresteri, dar nu atat de spectaculoase comparativ cu cresterea profiturilor. Eficientizarea business-urilor, identificarea unor furnizori ieftini pe fluxul de aprovizionare sau un mai bun control al fiscalitatii - toate pot fi motive pentru care profiturile inregistrate la nivel de companie au crescut atat de spectaculos.
 
Comertul online in anul 2020 - datoriile se platesc cu 10 zile mai repede
Viteza de plata a datoriilor (timpul in care se plateste o factura catre un furnizor) este in scadere continua, de la 116 zile in anul 2017 la 101 zile in anul 2020, dupa ce in anul 2018 aceasta a fost de 115 zile, iar in anul 2019, de 111 zile.
Din punctul de vedere al vitezei de recuperare a creantelor (in cat timp se incaseaza o factura de la un client), anul 2020 a adus o scadere a timpului mediu cu 5 zile, de la 37 de zile (in 2019) la 32 de zile. Viteza de recuperare a creantelor a avut o evolutie relativ constanta - fiind de 28 de zile in anul 2017 si de 34 de zile in anul 2018, in ultimii 4 ani crescand cu 4 zile.
Cu cat creste termenul de plata, cu atat creste si incertitudinea incasarii, este de asteptat ca un furnizor sa ofere facilitati clientului care plateste mai repede si nu neaparat celui care plateste mai mult. Scaderea vitezei cu care se platesc datoriile in anul 2020 poate fi interpretata si ca o modalitate prin care jucatorii de pe piata comertului online cauta sa isi securizeze furnizorii si sa isi asigure stocurile, existand o lupta si intre cine plateste mai repede furnizorul.
 
Alegeti cu grija partenerii
Desi viteza de plata a datoriilor este in scadere, numarul companiilor cu risc ridicat de intrare in insolventa a crescut usor. Daca in anul 2018 la fiecare 100 de companii 41 aveau un risc ridicat de intrare in insolventa, in anul 2019 numarul acestora a crescut la 42 de companii, iar in anul 2020 a ajuns la 44 de companii (la fiecare suta). Totodata, numarul companiilor cu risc scazut sau foarte scazut a inregistrat un trend opus, de la 56 de companii (la fiecare suta) in anul 2018 la 55 in anul 2019 si 53 in anul 2020.
Intrarea in insolventa a unei companii presupune ca aceasta nu-si mai poate plati datoriile catre parteneri, putand cauza probleme de activitate acestora.
Trendul indica o directie destul de clara, exista tot mai multe companii care au un risc ridicat de a intra in incapacitate de plata. Situatia nu este ingrijoratoare, dar recomanda prudenta atat in cautarea unor parteneri de incredere precum si in determinarea limitelor pentru care se acorda creditele comerciale. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter