RO EN
السلة فارغة

Constantin Magdalina, Valoria: Firmele de constructii sunt la inceputul digitalizarii

Patru din 10 companii din industria de constructii considera drept cauza a nivelului scazut al digitalizarii din sector lipsa competentelor angajatilor, a declarat Constantin Magdalina, director la Valoria Business Solutions, cu prilejul participarii la EURO-Constructii, videoconferinta pe tema digitalizarii sectorului de constructii din Romania, ce a avut loc recent. Simplificarea proceselor, eficienta operationala si reducerea costurilor sunt principalele beneficii percepute ale digitalizarii companiilor de constructii, a mai precizat el in cadrul evenimentului.
Specialistii de la Valoria realizeaza un barometru al digitalizarii in companiile din Romania, care contureaza trendurile in procesul de transformare digitala a mediului de afaceri. Barometrul se afla la a treia editie, fiind realizat o data la doi ani, pentru a avea date comparative. Esantionul pentru cea mai recenta editie, din 2020, a fost de 433 de respondenti din 14 industrii, printre care si cea de constructii si imobiliare.
La intrebarea «In ce masura compania a fost influentata pana acum de digitalizare?», 38% dintre respondentii din constructii si imobiliare spun ca intr-o foarte mare masura, iar 8% intr-o oarecare masura. Foarte interesant, 46% spun ca intr-o mica masura si 8% nu stiu. "Asadar, in aceasta zona parerile sunt impartite, dar situatia nu arata, in ansamblu, tocmai optimist. «In ce masura modelele de business digitale vor schimba aceasta industrie in urmatorii 1-3 ani?» Au raspuns cu intr-o mare masura 40% din respondenti, intr-o oarecare masura 38%, intr-o mica masura 15%, nu stiu au spus 7%. Asadar, companiile din constructii si imobiliare sunt constiente, pe de o parte, ca modelele digitale de business vor influenta aceasta industrie, dar, pe de alta parte, nu prea au facut ceva in acest sens", a explicat reprezentantul Valoria.
 
 
Acest lucru rezulta si in urma raspunsurilor la intrebarea «Aveti un lider din top management responsabil cu dezvoltarea digitala a afacerii?». Potrivit prezentarii lui Constantin Magdalina, multi reprezentanti ai sectorului de constructii au raspuns "nu, dar avem in vedere o astfel de abordare in urmatoarele 12 luni (42%)" - in sensul ca au in plan sa numeasca un reprezentant din top management sa se ocupe de transformarea digitala a afacerii. In acelasi timp, 41% spun clar, nu.
"Vom vedea care este si motivul in cele ce urmeaza, odata cu raspunsurile la intrebarea «Care credeti ca sunt obstacolele care impiedica firma sa valorifice digitalizarea?». Este o tendinta generala, nu numai in constructii si imobiliare, cu exceptia retailului, sa se raspunda cu «consumatorii nostri nu sunt digitali». Dar este important de subliniat ca ei sunt constienti de lipsa competentelor digitale in randul angajatilor, de o anumita rezistenta la schimbare. Ei mai indica aici si potentialul scazut pentru digitalizare a industriei de constructii, ceea ce se conecteaza si cu raspunsul la prima intrebare - referitoare la influenta redusa a digitalizarii. Acestea sunt principalele obstacole percepute de catre respondentii din constructii si imobiliare", a mai spus analistul de la Valoria in cadrul EURO-Constructii.
 
 
Mai departe, la intrebarea «Care sunt beneficiile cumulate ale integrarii digitalizarii in urmatorii 5 ani?» raspunsurile prezentate sunt cumva destul de intuitive: simplificarea proceselor (78%), eficienta operationala a companiei (67%), reducerea costurilor (56%), cresterea reputatiei si brandului companiei (33%), masurarea mai buna a performantelor companiei (22%) etc. "Legat de reducerea costurilor, rezultatele studiului arata mai degraba o abordare defensiva. Managerii din constructii nu au o reprezentare a valorificarii digitalizarii in sensul valorificarii oportunitatilor pe care digitalizarea le ofera, ci mai degraba in sensul optimizarii costurilor, a reducerii acestora", a explicat Constantin Magdalina.
In cadrul studiului, Valoria a realizat si o Taxonomie a companiilor, pe mai multe criterii, si le-a impartit in cinci categorii: traditionaliste, incepatoare, minimaliste, avansate si lideri - fiecare cu definitiile lor si cu datele comparative care au fost inregistrate in editia anterioara a studiului (2018). "Cred ca industria constructiilor se afla undeva intre companiile traditionaliste si cele incepatoare, dar aceasta nu inseamna ca nu sunt si companii foarte avansate", a subliniat reprezentantul Valoria.
 
 
Ca macro trenduri care vor modela industria de constructii in anii urmatori, Constantin Magdalina a identificat schimbarile climatice, optimizarea resurselor/ sustenabilitate si productivitate. "In ceea ce priveste schimbarile climatice, industria constructiilor poate juca un rol crucial, prin contributia la atenuarea provocarilor climatice ale lumii, intrucat 30% din emisiile globale de gaze sunt atribuite cladirilor - atat constructia, cat si utilizarea acestora. Cererea pentru cladiri inteligente si cu energie zero creste. Schimbarile climatice au dus la eforturi tot mai mari de reducere a consumului de materii prime, iar industria constructiilor poate juca un rol imens si aici. In ultimii ani, cladirile verzi si gestionarea deseurilor au castigat popularitate. Printr-o mai buna gestionare a deseurilor s-a redus puternic consumul de materii prime (25-30% din totalul deseurilor generate in UE). In ceea ce priveste al treilea trend, in medie, productivitatea industriilor a crescut cu 25% in ultimii 20 de ani, dar in constructii a crescut cu numai 5%. Prin digitalizare se poate creste aceasta productivitate (daca productivitatea nu creste, trebuie angajati mai multi oameni) si, tot prin digitalizare se pot gestiona majorarile de preturi (deoarece costurile realizarii unor cladiri s-ar diminua). Desigur, sunt niste investitii initiale care pot fi mari, dar ulterior acestea sunt recuperate si, la volume mari, preturile vor scadea", a mai spus Constantin Magdalina.
 
 
El a concluzionat, in finalul interventiei sale, ca industria constructiilor este in curs de maturizare digitala si sunt multe oportunitati. "Patru din 10 companii din industrie considera drept cauza a nivelului scazut al digitalizarii lipsa competentelor angajatilor - asadar aici este de lucru. Simplificarea proceselor, eficienta operationala si reducerea costurilor sunt principalele beneficii percepute ale digitalizarii companiilor de constructii", a conchis Constantin Magdalina.
***
Cea de-a cincea editie a seriei de videoconferinte EURO-Constructii, si a doua din 2021, organizata de publicatia Agenda Constructiilor, a avut loc pe 30 septembrie 2021 si a avut ca subiect de dezbatere "Transformare digitala, inovare si automatizare in sectorul de constructii si domeniile conexe". Evenimentul, ce s-a derulat pe o perioada de trei ore, s-a bucurat de interesul unui numar foarte mare de urmaritori, specialisti in arhitectura/ proiectare, constructii, dar si reprezentanti ai sectorului IT&C, atingand aproape 900 de vizualizari in mediul online (pe Facebook si Youtube).

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter