RO EN
السلة فارغة

EURO-Fereastra: Producatorii propun solutii pentru rezolvarea crizei preturilor

Cresterea preturilor la materii prime si materiale pentru constructii nu ocoleste sectorul de tamplarie si fatade, care se confrunta, de cateva luni, cu majorari semnificative ale costurilor de productie. Acest segment este afectat cu precadere, mai ales in contextul in care majoritatea produselor de baza utilizate in fabricatie - otel, cupru, aluminiu, cherestea - sunt tranzactionate direct, pe burse lichide de tip futures (la termen), iar altele, precum masele plastice sau sticla, resimt indirect variatii ale pretului energiei, altor materii prime si petrolului.
Comparativ cu primavara anului 2020, pretul aluminiului a crescut cu circa 50%, iar cel al benzilor laminate din otel cu mai mult de 75%. Evolutii semnificative au fost inregistrate si in cazul produselor pe baza de PVC si polipropilena, ca efect al scumpirii foarte mari a etilenei, materia prima pentru produsele din plastic. Pentru perioada august 2020 - aprilie 2021, producatorii specializati indica variatii ale acestor preturi cuprinse intre 45% si 90%. O mare parte a acestor majorari au fost transferate deja in preturile finale ale produselor, alte scumpiri fiind asteptate si in lunile urmatoare.
 
Pe tema scumpirii materialelor si materiilor prime, dificultatilor cu care se confrunta lanturile de aprovizionare si cresterea costurilor de productie, publicatia Fereastra a organizat, pe 27 mai 2021, EURO-Fereastra, o conferinta in mediul online la care au participat specialisti si reprezentanti ai pietei de tamplarie termoizolanta.
Participantii au mai adus in discutie provocarile pietei muncii date de deficitul de specialsti, problemele si oportunitatile generate de pandemia Covid-19, montajul corect al sistemelor de tamplarie si efectele sale asupra calitatii produsului finit.
 
"Morisca scumpirilor este iesita din comun, iar cauzele sale sunt diferite, dar cel mai important este de vazut care sunt efectele pe termen scurt, mediu si lung. Aceasta veritabila cascada a preturilor incurca cel mai mult proiectele finantate din fonduri publice atat europene, cat si provenite din bugetele nationale si locale. Actualizarea preturilor se realizeaza in conformitate cu indicii transmisi de Institutul National de Statistica (INS), care nu beneficiaza, din pacate, de toate informatiile necesare pentru a identifica variatiile aparute mai ales in domeniul materialelor de constructii. De exemplu, rapoartele actuale ale INS indica majorari de 3%, care sunt complet nerealiste. FPSC, din care face parte si PPTT, gratie pozitiei sale de federatie reprezentativa pentru sector la nivel national, a reusit sa poarte un dialog constructiv cu Guvernul si cu oficialii institutului, in incercarea de identificare a unei formule corecte. Concluzia discutiilor a fost aceea ca patronatul sa furnizeze datele reale referitoare la preturile actualizate, pe baza acestora urmand sa fie calculati indicii respectivi. Noi ne-am propus sa culegem informatii relevante de la 200 de companii furnizoare de materiale, pana in prezent reusind sa transmitem date de la 170 de firme, inclusiv societati membre ale PPTT. Probabil ca guvernul a acceptat o asemenea solutie si datorita faptului ca a observat o blocare a lucrarilor in curs de executie, fireasca avand in vedere presiunile imense date de costurile ridicate", a Valentin Petrescu, presedinte al Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT) si vicepresedinte al FPSC, cu prilejul participarii la video-conferinta EURO-Fereastra.
 
"Pandemia a determinat cresteri mari ale preturilor la materie prima, intre 90% si 120% la armatura, intre 5% si 15% la profilele PVC, intre 4% si 8% la aluminiu, intre 10% si 25% la sticla etc. Cu o asemenea dinamica a costurilor nu ne-am mai confruntat niciodata. Desigur, o contributie la majorarile mentionate anterior o au si producatorii de tamplarie, intrucat acestia s-au grabit sa-si sporeasca stocurile chiar de la primele semnale de scumpire pe care le-au transmis furnizorii. Cresterea cererii a influentat imediat echilibrul preturilor. Compania noastra nu a participat la acest carusel. Riscurile celor care au facut-o sunt legate de costurile cu depozitarea, cu deprecierea, cu dobanzile la creditele realizate pentru achizitie. Suprapunerea pandemiei peste criza preturilor la materiale ar putea fi fatala pentru companiile cu vanzari sub cinci milioane de euro, care vor disparea sau se vor reprofila pe activitati de montaj, la fel cum deja a inceput sa se intample si in Europa Occidentala. Fenomenul de agregare s-ar fi manifestat si in lipsa acestor factori de influenta, insa intr-un ritm mult mai lent. Estimam ca in 2022, din cei 500 de producatori activi la momentul actual, vor mai ramane aproximativ 200 de companii", a declarat Adrian Garmacea, administrator Barrier Romania.
 
"La momentul actual, preturile la materialele de constructii sunt in crestere pe toata linia. Pe segmentul profilelor din PVC pentru tamplarie termoizolanta tendinta este si mai vizibila, intrucat ponderea in reteta a materiei prime principale, care este PVC-ul, este foarte mare, iar cotatiile acestui material pe bursele internationale de marfuri au sporit saptamana de saptamana, incepand cu finele lui 2020. Din pacate, estimarile curente indica faptul ca situatia se va perpetua pana la finele lui 2021. Singurul lucru pe care il putem face pentru a diminua povara de pe producatori este de a limita cresterile pana la un nivel acceptabil, prin grija cu care urmarim majorarile costurilor cu materiile prime. Am reusit cu greu sa facem fata cererii, evident cu unele intarzieri. Asta s-a intamplat inclusiv datorita faptului ca am beneficiat, la inceputul anului, de o aprovizionare buna, care a creat premisele unei mult mai bune gestiuni a stocurilor fata de perioada anterioara. Mult mai grava este situatia pe piata otelului, unde furnizori de mare notorietate din domeniul armaturilor au probleme cu administrarea comenzilor si estimeaza termene de livrare mai mari de o jumatate de an. In ceea ce ne priveste, suntem multumiti de modul in care ne-am descurcat pana acum in demersul de a face fata tuturor solicitarilor clientilor si speram ca, beneficiind de capacitatile noastre de productie care lucreaza deja la nivel maxim, sa revenim in lunile urmatoare la o normalitate relativa", a declarat Paul Chipriean, Head of Window Solutions, Rehau Romania.
 
"Pe piata din Romania, cererea pentru tamplarie din PVC a sporit, in acest moment fiind cu 300% mai mare fata de perioada similara a anului precedent, iar la nivel de grup avansul fiind de 200%. Din fericire, suntem inca in pozitia de a putea livra produsele solicitate de partenerii nostri. Pandemia nu este motivul principal care a influentat evolutia accelerata a preturilor aluminiului. Cauzele scumpirii materialelor de constructii sunt departe de a fi ezoterice si nu au legatura cu dorinta furnizorilor de a face un profit suplimentar. In ceea ce priveste aluminiul, povestea a inceput cu mult timp in urma: de 10 ani China a inceput sa-si majoreze capacitatile de prelucrare a aluminiului si a otelului. In octombrie 2020, Consiliul European a introdus noi taxe vamale punitive, cuprinse intre 19% si 47% pentru aceste produse. Initial, taxele au fost anuntate pentru sase luni, dar in luna aprilie a.c. s-a decis prelungirea pentru urmatorii cinci ani. Acum, cantitatea de lingouri din aluminiu importate din China a scazut dramatic, cotatia la bursa a crescut cu mai mult de 40%, iar producatorii europeni de lingouri au triplat pretul pentru serviciile lor. In plus, pe langa cresterea pe piata de constructii la nivel european, a sporit si cererea de aluminiu din industria auto. Acestea sunt cauzele care au dus la situatia actuala", a declarat Attila Beer, administratorul Alukönigstahl Romania.
 
"In opinia noastra, actualele cresteri de preturi sunt inevitabile. Noi suntem, in principal, producatori de sticla bruta, iar marjele comerciale pe acest segment se situeaza la cote extrem de mici. In momentul in care costurile incep sa creasca, ele se reflecta asupra profitului. Au fost ani in care veniturile operationale au fost minime sau chiar negative. Desigur, nu este vorba despre piata din Romania, care este de mici dimensiuni, ci despre tendintele sticlei la nivel global. Anul trecut nu a fost foarte bun, mai ales din cauza blocajelor de aprovizionare, ceea ce a dus la inregistrarea de pierderi. Simultan, au sporit costurile cu materiile prime, cu munca etc., iar toate acestea au dus la imposibilitatea de a mentine preturile la nivelurile initiale. In schimb, in 2020 cererea a sporit considerabil, dar din cauza unor conjuncturi speciale am fost pusi in imposibilitatea de a livra cantitatile solicitate. Pe fondul scaderii cererii venite din partea unor industrii, la finele lui 2020 a fost luata decizia opririi unor facilitati de productie din Europa, insa domeniile afectate (cum ar fi cel auto, de exemplu) si-au revenit foarte rapid in 2020 si au luat oarecum prin surprindere oferta. Efectul direct asupra domeniului sticlei arhitecturale a fost acela ca s-au diminuat cantitatile livrate, pentru a acoperi cererea de pe segmentele amintite anterior prin productia fabricilor care lucrau in mod traditional pentru sectorul constructiilor. Totul s-a reflectat asupra pretului de livrare, care a sporit inclusiv din cauza costurilor de fabricatie", a declarat Dragos Matei, director general AGC Flat Glass Romania.
 
"Situatia in ceea ce priveste aprovizionarea cu materii prime este ceva mai dificila in aceasta perioada, insa Aluprof a reusit sa nu creasca preturile, iar acest lucru se intampla deja de trei ani. Din pacate, in viitorul foarte apropiat vor fi aplicate anumite ajustari. Problema reala este insa alta - si anume cea data de deficientele lanturilor de aprovizionare. Noi am reusit performanta amintita anterior gratie stocurilor pe care le-am avut, Aluprof (parte a grupului Kety) fiind unul dintre cei mai mari consumatori de aluminiu de pe plan global. Speram ca dezechilibrele actuale vor fi rapid depasite, iar lucrurile se vor reaseza pe fagasul normal, cu toate ca acest lucru nu se va intampla mai devreme de finele lui 2021. In prezent, piata se confrunta cu o veritabila goana dupa materiale, ceea ce duce automat la dezechilibre majore pentru toate partile implicate", a declarat Emil Serb, director de vanzari Aluprof System Romania.
 
"Atunci cand vine vorba despre montajul profesionist al ansamblurilor de tamplarie termoizolanta, noi suntem familiarizati pe deplin cu problematica respectiva, produsele noastre adresandu-se in mod direct acestei probleme sensibile legate de etansarea si izolarea rosturilor dintre rame si golul de zidarie. De asemenea, Selena are in portofoliul sau o serie de alte solutii speciale, cum ar fi membrane bituminoase si folii de etansare, produse silanice, MS-polimerice, butilice etc. Suntem specializati pe acest domeniu de activitate si, de aceea, pentru noi sunt relativ usor de identificat si dezvoltat acele produse care sa vina in intampinarea cerintelor utilizatorilor si sa fie, in acelasi timp, usor de aplicat. In prezent, promovam pe piata solutii cu adevarat inovatoare, care se adapteaza perfect exigentelor stipulate in manualele de instalare dezvoltate de IFT Rosenheim, sub patronajul asociatiei de calitate RAL", a declarat Valentin Done, product manager Selena Romania.
 
"Din punctul nostru de vedere, de experti in proiectare, o cerinta esentiala pentru o lucrare, in vederea unei bune corelari cu specificatiile date de designeri, este aceea a unui montaj de calitate. Degeaba materialele utilizate in productie sunt conforme, iar specificatiile proiectantilor se plaseaza la cel mai inalt nivel, daca punerea in opera lasa de dorit. Ideal ar fi ca toate cele trei elemente mentionate anterior sa respecte un sistem similar de performanta, intrucat constituie componente interdependente de care depinde succesul proiectului. De aceea, este important ca specialistii implicati in astfel de operatiuni sa fie la curent cu specificatiile tehnice din cadrul ghidurilor IFT si sa parcurga permanent programe de instruire, pentru actualizarea informatiei. Doar astfel poate spori calitatea produselor finite", a declarat Andrei Cojanu, trainer si tehnician, CAD-PLAN.
 
***
Cea de-a doua editie din anul 2021 a seriei de video-conferinte EURO-Fereastra, organizata de publicatia Fereastra, a avut loc pe 27 mai si a avut ca subiect de dezbatere “Noi provocari pe piata de tamplarie, generate de cresterea preturilor la materii prime si sisteme”. Evenimentul, ce s-a derulat pe o perioada de aproximativ trei ore, s-a bucurat de interesul unui numar foarte mare de urmaritori, specialisti in furnizarea de sisteme si productia sistemelor de tamplarie, proiectare specializata, dar si reprezentanti a intregului sector de contructii, atingand aproape 1.000 de vizualizari in mediul online (pe Facebook si Youtube).
Informatii la zi din sectorul constructiilor si date despre evenimentele viitoare organizate de redactia Agenda Constructiilor & Fereastra sunt disponibile la www.agendaconstructiilor.ro, www.fereastra.ro, www.euroconferinte.ro si pe Facebook, la www.facebook.com/agendaconstructiilor.fereastra

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter