RO EN
السلة فارغة

COLLIERS: Piata spatiilor industriale si logistice se va dubla, la 8 milioane mp

Stocul de spatii industriale si logistice din Romania a ajuns la 4,6 milioane de metri patrati, in crestere cu aproximativ 10% comparativ cu anul precedent. Aproape 9% din stocul total a fost livrat doar in 2019, iar piata are potentialul sa se dubleze, la 8 milioane de metri patrati, in urmatorii ani, Romania reducand astfel decalajele fata de alte tari din Europa Centrala si de Est, apreciaza consultantii Colliers International.
Stocul de spatii industriale si logistice moderne din Romania a inregistrat o crestere record, de 50%, in ultimii trei ani, dar in continuare exista loc de crestere in raport cu nivelul din alte tari din regiune. In Cehia, de exemplu, suprafetele moderne industriale si logistice insumeaza aproximativ 9 milioane de metri patrati, iar in Polonia acestea ajung la 19 milioane de metri patrati, de aproape patru ori mai mult decat in Romania.
”Vedem un potential ridicat de expansiune in segmentul industrial si logistic, mai ales daca vor fi livrate proiecte majore de infrastructura in urmatorii ani, iar industria auto si retailul sunt principalele motoare de crestere a cererii. Normele noi si mai restrictive UE privind transporturile ar putea, de asemenea, sa duca la schimbarea peisajului industrial si logistic din Romania in urmatorii ani, generand o crestere a nevoii pentru hub-uri regionale de stocare”, a declarat Laurentiu Duica, Partner & Head of Industrial Agency in cadrul Colliers International.
Anul trecut, au fost livrate in Romania spatii noi cu o suprafata de peste 400.000 de metri patrati, ceea ce inseamna 1 din fiecare 11 metri patrati din stocul industrial si logistic existent. Peste 62% sau aproximativ 284.000 de metri patrati au fost livrati numai in Bucuresti. Inca jumatate de milion de metri patrati vor fi livrati in 2020, cu posibilitatea ca aceasta prognoza sa se dovedeasca mai redusa decat realitatea la final de an.
Cu toate astea, rata de neocupare a spatiilor industriale si logistice ramane redusa, de numai 5% in Bucuresti sau chiar sub 3% in alte zone din tara, pe fondul cererii mari si a suprafetei mici disponibile in proiectele finalizate. In continuare, piata ramane dominata de proiecte construite dupa specificatiile chiriasilor, de tip Build-to-Suit.
Chiriile pentru spatii premium au ramas relativ stabile in 2019, intre 3,9 si 4 euro pe metru patrat in Bucuresti si imprejurimi, respectiv 3,8 - 3,9 euro pe metru patrat in alte centre din tara. Comparativ, in zona Varsoviei chiriile se ridica la 5 euro pe metru patrat, iar in Budapesta ajung si la 6 euro pe metru patrat.
Cererea a venit in 2019 in cea mai mare parte din industria auto, cu aproximativ 141.000 de metri patrati, urmata de retail. Cel mai important proiect de anul trecut a fost cel al grupului Pirelli, care si-a extins capacitatile logistice de la Slatina cu 62.000 de metri patrati. In ceea ce priveste zona de retail, o tendinta importanta este interesul tot mai mare al jucatorilor din domeniul comertului online de a-si imbunatati logistica pentru a accelera livrarile catre cumparatori, ceea ce creste si potentialul dezvoltarii unor unitati logistice de tip “ last mile” (unitati destinate ultimelor etape din procesul de distributie catre clientii finali).
De altfel, Bucurestiul - in special zona de Nord si de Vest a orasului, care asigura conexiuni bune cu soseaua de centura si cu autostrazile -, si Slatina au atras anul trecut cea mai mare parte a cererii de spatii industriale si de logistica, urmate de Timisoara si Sibiu. In general, dezvoltarile sunt concentrate in apropierea Coridorului IV de Transport Pan-European.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter