RO EN
السلة فارغة

CC: PMB poate incredinta lucrari propriilor companii, in conditiile legii

Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) poate acorda firmelor proprii lucrari fara licitatie, insa trebuie sa fundamenteze foarte bine acest lucru, iar nivelul costurilor aferente sa fie comparabil cu pretul pietei, au declarat recent, printr-un comunicat, reprezentantii Consiliului Concurentei (CC), in contextul in care, la data de 8 martie a.c., cu prilejul Construct Expo si al unei conferinte specializate, oficialii ARACO au anuntat ca vor sesiza Consiliul Concurentei si Comisia Europeana fata de intentia Primariei Municipiului Bucuresti de a incredinta, in mod direct, lucrari catre firmele pe care vrea sa le infiinteze, sustinand ca acest lucru ar putea insemna ajutor de stat.
Totusi, reprezentantii Consiliul Concurentei au precizat ca legislatia nationala din domeniul achizitiilor publice si al concesiunilor de lucrari si de servicii, care transpune directivele europene in acest domeniu, prevede posibilitatea ca, in anumite conditii, autoritatile contractante sa incredinteze propriilor companii furnizarea unor servicii/produse ori efectuarea unor lucrari cu resurse proprii pentru uzul intern ori pentru uzul comunitatilor pe care le reprezinta (prin asa-numita operare interna). Ca urmare a acestui aspect, in prealabil atribuirii directe a unui contract de achizitii publice sau de concesiuni operatorului propriu, este necesar ca autoritatea, respectiv Primaria Capitalei, sa verifice daca sunt intrunite conditiile prevazute de legislatie, dupa cum se arata in comunicat.
„In acelasi timp, potrivit prevederilor legii administratiei publice locale, «(...) consiliile locale si consiliile judetene pot hotari asupra participarii cu capital sau cu bunuri, in numele si in interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta, la infiintarea, functionarea si dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean, in conditiile legii». Astfel, statul se poate implica direct in activitati de interes public cu caracter economic, in conditiile in care piata nu poate satisface nevoia identificata, respectiv activitati economice in vederea asigurarii nevoilor sale (in calitate de autoritate contractanta) prin propriile firme, in conditiile legislatiei specifice”, explica specialistii Consiliului Concurentei.
Edilii Capitalei pot invoca ratiuni de eficienta economica
In comunicatul CC (ca un raspuns prealabil la problema ridicata de ARACO), se mai arata ca „in cazul in care PMB are in vedere atribuirea directa catre propriii operatori a unor contracte de servicii sau lucrari, trebuie sa fundamenteze foarte bine aceasta masura, explicand cauzele care au determinat neaplicarea unei proceduri de achizitie publica (de exemplu, «esec de piata» ori «ratiuni de eficienta economica», in speta obtinerea unui raport calitate/pret mai bun decat cel obtinut ca urmare a atribuirii contractelor prin licitatie publica unor operatori de drept privat terti)”.
De aceea, din perspectiva specialistilor Consiliului Concurentei, in aceste situatii ar trebui analizat doar in ce masura aceasta varianta duce la minimizarea costurilor pe care le suporta autoritatea locala.
„Riscul este mai mic sa fie incalcate regulile de concurenta daca acele contracte incredintate direct firmelor proprii sunt pentru actiuni reziduale / complementare, ce nu erau acoperite de companiile existente pe piata si astfel nu se produce excluderea operatorilor deja existenti pe piata. Incredintarea directa nu ridica probleme din punctul de vedere al ajutorului de stat, daca nivelul costurilor aferente activitatii incredintate direct este comparabil cu pretul pietei (benchmark), astfel incat sa nu i se confere un avantaj economic companiei beneficiare”, concluzioneaza reprezentantii Consiliului Concurentei.
Trustul de Cladiri Metropolitane SA - doar una din firmele primariei ce se va ocupa de constructii
Dupa cum se cunoaste, la data de 8 martie a.c., presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), Laurentiu Plosceanu, a declarat ca incredintarea in mod direct de lucrari catre firmele pe care vrea sa le infiinteze poate fi considerata ajutor de stat, subliniind ca: „in mare masura, alocarile de lucrari si controlul fluxurilor financiare in sectorul de constructii a ramas ostatic al mediului politic, ceea ce este o mare problema. Agresivitatea reprezentantilor politici in materie de control al fluxurilor financiare se face simtita in continuare. O tema care ne ingrijoreaza este legata de demersurile de etapizare a unor activitati de constructii de catre Primaria Municipiului Bucuresti, de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii - CNAIR. Nu putem sa fim de acord ca, pe fonduri publice, PMB sa incredinteze in mod direct lucrari catre firmele pe care a incercat sa le construiasca pentru aceste servicii. Vom actiona in acest sens si la Consiliul Concurentei, si la Comisia Europeana. Am avut discutii cu Agentia Nationala pentru Achizitii Publice - ANAP. Nu putem opri PMB sa-si infiinteze oricate societati doreste, dar sa evite procedurile de achizitii publice pentru alocarea de proiecte este un abuz, este o tema care poate duce pana la o procedura de infringement, pentru ca poate fi citita ca un ajutor de stat pe care o entitate politica o acorda unor companii, cu dedicatie. Or, noi vrem ca la aceste proceduri de licitatie sa poata participa atat firmele primariei, oricate vor fi ele - zeci, sute, dar si firmele care s-au specializat in lucrari de constructii. Nu credem ca firmele cu capital privat pot fi discriminate de la competitia pe fondurile publice”.
La randul sau, Primaria Capitalei a anuntat, in luna ianuarie a acestui an, ca Trustul de Cladiri Metropolitane SA este una dintre cele 22 de companii municipale si va avea ca obiect de activitate constructia de locuinte pentru tineri, locuinte sociale, camine de studenti, de batrani, extinderi de scoli etc.
„Avand in vedere ca administratia locala va exercita un control direct asupra operatorilor serviciilor publice, in totala transparenta asupra activitatii acestor societati, observ ca, de la inceputul anului trecut, de cand s-a anuntat infiintarea acestora, au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul ca multe firme abonate la contractele cu statul isi pierd acum contractele incheiate in trecut pe bani grei. Subliniez inca o data ca aceste societati comerciale, care alcatuiesc un holding municipal, reprezinta un demers conform legii si un model implementat cu succes in alte capitale europene, fapt ce nu a fost mentionat de niciunul din adversarii acestui demers al municipalitatii. Ma indoiesc ca holdingul Primariei Vienei, care are peste 16.000 de angajati, a avut contestatari atat de vehementi cum avem noi, la Bucuresti. Cu certitudine, timpul va demonstra eficienta clara a acestui demers al actualei administratii", a declarat, in acel moment, respectiv la finele lunii ianuarie 2018, primarul Capitalei, Gabriela Firea. Informatii suplimentare, la www.consiliulconcurentei.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter