RO EN
السلة فارغة

OAR: Demersurile in sprijinul arhitectilor si concursurile de solutii, prioritare in 2021

Din primele momente ale crizei provocate de pandemie, Ordinul Arhitectilor din România (OAR) s-a implicat activ pentru a diminua efectele colaterale, indeosebi profesionale si economice, provocate de restrictiile impuse in activitatea arhitectilor si, pe scara mai larga, in domeniul constructiilor, astfel incât efectele resimtite sa fie cât mai reduse. Intr-o retrospectiva a activitatii OAR din anul 2020, reprezentantii arhitectilor reamintesc, pe scurt, demersurile derulate pentru protejarea si sprijinirea activitatii profesionistilor liberali, prin masuri legislative care sa contribuie la reducerea efectelor economice negative ale pandemiei, si pe cele pentru adaptarea OUG nr 29 si 30 din 18.03.2020, in vederea asigurarii unor conditii similare si echitabile pentru profesionistii din domeniul constructiilor, indiferent de forma de organizare.
"Asa cum anuntam cu incredere si entuziasm la finalul anului, suntem aproape de finalizarea unui pas important din demersul inceput in primavara anului trecut de transformare digitala a modului in care ne vom exercita dreptul de semnatura ca arhitecti si, totodata, prin digitalizarea administratiei, de a optimiza procesele necesare in aprobarea documentatiilor tehnice", noteaza Alexandru Gavozdea, presedintele OAR.
De asemenea, structurarea si distribuirea de informatii catre membrii OAR privind masurile economice si de organizare a activitatii birourilor si societatilor de arhitectura in conditii de criza sanitara si dinamica redusa a pietei a fost una dintre directiile strategice de comunicare ale Ordinului.
"Am «tradus» in mod constant legislatia intr-un limbaj accesibil, cu exemple pentru profesia noastra, am informat despre modalitatile prin care forta majora isi poate gasi aplicabilitatea in practica, am prezentat pe scurt reglementarile relevante pentru arhitecti din OUG nr. 29, 30, 32, 48, 69 si 70, masurile de impact asupra exercitarii profesiei de arhitect in perioada celor 2 ani de stagiu, conditiile si beneficiile programului IMM Invest etc.", se arata in retrospectiva OAR.
Tot in 2020, Ordinul s-a implicat, ca organizatie profesionala, in imbunatatirea cadrului legislativ privind mediul construit si urbanismul. "Mentionez aici doua initiative in care ne-am implicat cu succes, ce au avut ca rezultat retrimiterea in Parlament, spre reexaminare, de catre Presedintele României, a respectivelor legi: Legea pentru modificarea art. 36, indice 1, din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului, act care reglementeaza ocuparea functiei de arhitect-sef, si Legea pentru modificarea Legii nr. 24/2027 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor. Mentionez, de asemenea, sprijinul oferit in procesul de imbunatatire a invatamântului preuniversitar vocational de arhitectura, in scopul adecvarii noului plan-cadru atât pentru a le asigura absolventilor de liceu o pregatire de calitate, utila in continuarea studiilor universitare de profil, cât si pentru a le fi de un real folos in vederea integrarii pe piata muncii", precizeaza Alexandru Gavozdea.
 
Colaborare cu Deloitte pentru elaborarea CATUC
Un aspect important al activitatii din 2020 a Ordinului este continuarea colaborarii cu Deloitte Consultanta SRL si Reff si Asociatii pentru elaborarea CATUC (Codul Amenajarii Teritoriului, Urbanismului si Constructiilor) in cadrul proiectului "Sistematizarea legislatiei din domeniul amenajarii teritoriului, urbanismului si constructiilor si consolidarea capacitatii administrative a structurilor de specialitate din institutiile publice centrale cu responsabilitati in domeniu", Cod SIPOCA 50, proiect al MLPDA.
"Pentru a fi alaturi de membrii nostri in acest an dificil, am reusit sa finalizam si sa le oferim o serie de parteneriate - suport pentru sprijin social si economic, asa cum sunt parteneriatele incheiate cu Regina Maria (pachete medicale), si Banca Transilvania (pachete de asigurari si banking, pre-negociate ca grup), cât si pentru sprijin in derularea activitatii profesionale curente - parteneriatul cu Wolters Kluwer, pentru acces la platforma juridica Sintact.ro, si cel incheiat cu SmartBill, care le ofera arhitectilor membri OAR accesul la platforma de facturare respectiva", se mai precizeaza in retrospectiva OAR.
 
12 concursuri de solutii vor fi organizate in 2021
Consecventi obiectivului prioritar OAR de a promova, sustine si organiza concursuri de solutii de arhitectura si/ sau urbanism la standarde internationale, departamentul Concursuri a organizat patru concursuri de solutii nationale si internationale in parteneriat cu autoritati publice din România:
  • concursul national de solutii MultipleXity - Centrul pentru Arta,Tehnologie si Experiment, Autoritate Contractanta - Municipiul Timisoara;
  • concursul international de solutii pentru Centrul Integrat de Transplant Cluj-Napoca, Autoritate Contractanta - Consiliul Judetean Cluj;
  • concursul international de solutii "Reabilitarea si reactivarea Splaiului Unirii in zona Marasesti - Timpuri Noi - Mihai Bravu - Reclaiming the River, in calitate de partener al Filialei Teritoriale Bucuresti a OAR, Autoritate Contractanta - Primaria Sectorului 3 a Municipiului Bucuresti;
  • concursul international de solutii Parc Est (in desfasurare), Autoritate Contractanta - Primaria Municipiului Cluj.
Pentru anul 2021, activitatea departamentului Concursuri OAR se anunta a fi extrem de intensa, deoarece are in pregatire, la nivel national, nu mai putin de 12 concursuri.
Nu in ultimul rând, sunt mentionate punctele de vedere elaborate pentru concursuri organizate in tara de diversi promotori, pentru care Ordinul a primit solicitari de a-si exprima punctul de vedere privind modul de organizareActivitatea de formare profesionala a continuat cu rezultate foarte bune in mediul online:
  • incheierea cu succes a cursurilor de formare profesionala din cadrul Caravanei OAR;
  • organizarea cu succes doua editii ale cursului Case Pasive, sub licenta Passive House Institute (PHI), organizat pentru formarea profesionala a membrilor OAR, curs care raspunde cerintelor europene actuale cu privire la scaderea consumului energetic pe segmentul rezidential;
  • in cadrul proiectului OAR Live, Ordinul a sustinut 10 webinarii pe diverse teme de interes pentru profesie: accesarea de fonduri europene si a programului IMM Invest, management de criza, tehnici de prezentare si negociere in relatia cu clientii etc.
  • seria Recomandarea OAR pentru petrecerea timpului liber, cu recomandari culturale si de informare din zonele de interes pentru arhitecti.
 
Conferinte de stagiu organizate online si campanii de informare
Tot in 2020, OAR a organizat si doua conferinte de stagiu, online, in vederea pregatirii candidatilor la interviurile de acordare a dreptului de semnatura, la care au participat aproximativ 750 de persoane.
In ceea ce priveste organizarea sesiunii de finantare din Timbrul arhitecturii, anul 2020 a fost atipic, datorita jurizarii online a proiectelor inscrise pentru obtinerea finantarii. OAR a sustinut, la fel ca in ultimii ani, proiecte editoriale, programe/ proiecte/ actiuni culturale pentru scoli de vara sau ale ONG-urilor, expozitii itinerante, anuale si bienale de arhitectura, proiecte culturale ale filialelor OAR, proiecte valoroase, care contribuie la afirmarea dimensiunii culturale a arhitecturii. Totodata, a continuat sa sprijine proiectele prioritare ale OAR: De-a arhitectura, Grupul OAR Rural si BETA.
Pe plan international, OAR a avut o comunicare sustinuta cu partenerii UIA (Uniunea Internationala a Arhitectilor) si ACE (Consiliul Arhitectilor din Europa) si a participat prin reprezentantii sai la reuniuni ale acestora, cât si la evenimente ale unor organizatii profesionale similare, desfasurate preponderent online, date fiind restrictiile datorate crizei de sanatate.
OAR a preluat si difuzat constant stiri internationale, dar si documente mai ample, cum ar fi ghidul cu privire la contractele internationale ale arhitectilor, si a promovat evenimente, concursuri, call-uri catre destinatari internationali, prin diverse canale de comunicare. Ordinul a raspuns la doua sondaje ACE cu privire la impactul crizei de sanatate in domeniul arhitecturii si a diseminat rezultatele acestora, oferind astfel o perspectiva informata si consistenta asupra impactului asupra profesiei si a felului in care este gestionat acest context dificil de catre diverse organizatii profesionale din mai multe tari UE.
Totodata, OAR a pus la dispozitie informatii despre initiativele si activitatea organizatiei in contextul pandemiei prin hub-ul creat de UIA special in acest scop, si a contribuit la cel mai recent studiu sectorial ACE, ale carui rezultate vor fi facute publice in 2021. Datele ultimelor editii au fost prelucrate si sunt disponibile si prin platforma online ACE Observatory, lansata anul acesta, si care permite accesul si compararea multor date cu privire la arhitecti, la piata de arhitectura si la diverse practici profesionale in Europa.
"Suntem, in continuare, dedicati obiectivelor de crestere a calitatii arhitecturii si urbanismului prin demersuri legislative adecvate, promovarea concursurilor de solutii de arhitectura si/ sau urbanism cu respectarea si sustinerea standardelor si legislatiei, organizarea de cursuri de formare profesionala relevante pentru profesie si membrii OAR, promovarea bunelor practici in arhitectura si, nu in ultimul rând, dezvoltarii de parteneriate eficiente, cu beneficii diverse, consistente pentru arhitecti", precizeaza, in incheiere reprezentantul OAR.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter