RO EN
السلة فارغة

SBR: “Zero accidente” obiectivul prioritar in politica de SSM a companiei

Lórand Sata, Director General SBR: „Consider ca SBR este un etalon pe piata constructiilor, nu doar a fundatiilor speciale, in privinta respectarii masurilor de siguranta pe santier”

Conform unei statistici realizate de Ministerul Muncii, sectoarele economiei nationale in care au fost cele mai multe accidente de munca in trimestrul I 2022 sunt: comert cu amanuntul, transporturile si sectorul constructiilor, care insumeaza 5,2% din totalul accidentatilor din economia nationala.
In acest context, am vrut sa aflam mai multe despre masurile de prevenire a accidentelor la locul de munca si despre toate aspectele unui departament de Sanatate, Siguranta si Mediu din domeniul constructiilor – de la una dintre companiile pentru care siguranta si sanatatea angajatilor si a partenerilor sunt o prioritate. Am discutat in continuare cu trei reprezentanti ai SBR Soletanche Bachy Fundatii, una dintre cele mai importante companii specializate in solutii geotehnice complexe si fundatii speciale: Lórand Sata, Director General, Alin Paraipan, Coordonator Health & Safety si Stefan Vlad, Inginer in Protectia Mediului. 
 
- La ce ne referim cand vorbim despre Health, Safety & Environment in domeniul constructiilor? Ce ar trebui sa includa aceste politici, in domeniul fundatiilor speciale, in mod special?
Lórand Sata: La modul general in constructii, implicit in fundatii speciale, denumirea HSE include, in primul rand, componenta de SSM - sanatate si siguranta la locul de munca, adica imbunatatirea calitatii vietii la locul de munca si siguranta resursei celei mai importante – oamenii. 
Ulterior, multe companii de constructii au adaugat in acelasi departament si componenta de Mediu, care are drept focus reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si monitorizarea amprentei de carbon. 
Indicii pe care ii urmarim in cadrul departamentelor de Mediu sunt impartiti in scop 1, scop 2 si scop 3, denumiri acceptate la nivel mondial. Scop 1 si Scop 2 se refera la reducerea consumului de combustibil si energie electrica, la reciclarea materialelor utilizate s.a.m.d., insa acestea, cel putin in domeniul constructiilor, reprezinta chiar mai putin de 5% din totalul impactului nostru asupra mediului. Restul de 95% este reprezentat de productia, transportul si punerea in lucru a materialelor de constructie precum fierul si betonul.
La SBR, reducerea amprentei de carbon a materialelor sau Scop 3 intra sub jurisdictia departamentului nostru Tehnic, responsabil si de inovatiile tehnologice si solutii tehnice care ne-au ajutat sa reducem cu 20% consumul de materiale cu emisii mari de CO2 precum betonul. Mai mult decat atat, betonul folosit este unul „verde”, intrucat cimentul si agregatele din care este compus acesta au fost produse cu tehnologii cu emisii reduse de CO2. Asadar, la nivel international, multe companii multinationale, printre care si noi la SBR, au decis sa includa atributiile de mediu si monitorizarea impactului amprentei de carbon in departamentele lor tehnice. 
 
 
- Spuneti-ne mai multe despre componenta de SSM - sanatate si siguranta la locul de munca - si cum anume se reflecta ea in activitatea de zi cu zi a companiei. 
Alin Paraipan: Siguranta colegilor nostri este o prioritate pentru noi si a facut dintotdeauna parte din ADN-ul si politica noastra de grup. De aceea, ne dorim sa facem performanta si sa setam un exemplu de bune practici in industria noastra. 
Mai concret, ne straduim sa cream un mediu de lucru cu "Zero accidente" pentru toti angajatii SBR si partile interesate, deoarece credem ca toate incidentele si vatamarile legate de munca pot fi prevenite. 
Departamentul pe care il coordonez este dedicat imbunatatirii conditiilor de lucru si sanatatii colegilor de pe santier, prin investitii constante in echipamente mai bune si mai performante, care sa le ofere un cadru de lucru cat mai sigur. Apoi, prin promovarea constientizarii si preintampinarii riscurilor, care pot pune in pericol vieti omenesti. 
In Romania, suntem una dintre cele doua companii din industrie care au introdus traininguri VR de Safety pentru personalul sau, traininguri care au fost extrem de bine primite de catre colegi si care i-au ajutat sa constientizeze mai bine riscurile specifice lucrarilor de fundatii speciale. In plus, pe tot parcursul anului, organizam cursuri de prim-ajutor, cursuri de e-learning, certificam personalul pentru legaturi de sarcina si lucrul la inaltime sau organizam campanii de constientizare cum ar fi Safety Days.
 
 
- Cum incercati sa insuflati o cultura a sigurantei la nivelul tuturor angajatilor? Ce activitati si masuri sunt luate la acest nivel?
Lórand Sata: As mai mentiona faptul ca, pe langa traininguri si campanii de constientizare, pentru noi este important, la inceperea fiecarui santier, sa discutam cu echipa de executie din santier si sa realizam impreuna sedinte de pre-start sau o analiza a surselor de risc generale si a celor specifice santierului respectiv. Datorita acestor analize derulate in ultimii 30 de ani, am putut determina care sunt statistic cele mai mari 5 cauze de accidentare sau cei 5 mari factori care provoaca accidente grave in domeniul fundatiilor speciale. 
Deoarece niciun santier nu seamana cu altul si zilnic apar schimbari logistice impuse fie de terte parti, furnizori sau de conditiile de vreme, aceste sedinte de pre-start sunt vitale. In cazul in care se intampla totusi un accident, se organizeaza un debriefing – situatia este analizata de echipa care a fost prezenta, impreuna cu managementul restrans, pentru a stabili cauzele si cum va putea fi evitata o astfel de situatie periculoasa pe viitor. 
Totodata, cultura sigurantei la SBR se bazeaza pe 3 piloni - Transparenta, Exemplaritate, Dialog. In primul rand, transparenta inseamna ca incurajam asumarea greselilor de catre fiecare dintre noi, dar si o autoresponsabilizare in santier, prin care fiecare este dator cu propria siguranta. De asemenea, ne dorim sa setam un standard de calitate, sa conducem prin exemplu si sa nu ne abatem de la propriile reguli. Noi incercam sa le cream colegilor cadrul legal, dar si cadrul procedural si comportamental, in care fiecare dintre ei sa se simta confortabil sa isi asume o eroare sau sa raporteze neregulile pe care le observa sau indoielile pe care le are cu privire la masurile de siguranta care i-ar putea pune viata in pericol. In final, ne dorim ca regulile sa fie aplicate in realitate si sa nu ramana la nivel declarativ, de valori afisate pe pereti, dar nerespectate in practica.
As adauga ca, dincolo de obligatia legala de avea un plan de SSM si de mediu, la SBR incurajam o atitudine proactiva, care se reflecta si la nivelul relatiei cu clientii, catre care venim cu planuri de mediu chiar inainte de ne fi cerute. Focusul nostru este pe a promova o cultura care implica intregul personal si toate partile implicate in procesul de sanatate si securitate al companiei, iar clientii fac si ei parte din aceasta ecuatie si trebuie sa respecte aceleasi reguli de siguranta atunci cand viziteaza santierul.
 
- Care sunt principalele obiective ale componentei de Mediu la SBR?
Stefan Vlad: Componenta de Mediu este o subcategorie in cadrul departamentului nostru Tehnic. Rolul meu presupune sa ma asigur ca toate santierele noastre respecta legislatia de mediu in vigoare. Concret, suntem preocupati de calcularea emisiilor de carbon produse pe santier, a consumului de combustibil aferent si a materialelor consumate pe durata lucrarilor, cat si de monitorizarea eficientei solutiilor noastre tehnice in reducerea amprentei de carbon.
Pot spune ca in anul 2022, prin folosirea unor solutii optimizate si tehnologii alternative create de noi, cum sunt cele de indesare de diametre mari - Screwsol sau de malaxare in adancime - Springsol/ Trenchmix/ Geomix, am scazut cantitatea de emisii asociata cu utilizarea materialelor (ciment, beton si otel) cu 44%, comparativ cu solutiile traditionale. In cadrul unui proiect din 2022, folosind solutia de piloti Screwsol, am reusit sa evitam producerea a 1.113 tone de dioxid de carbon echivalent (o reducere cu 43% fata de solutia clasica). Un alt exemplu este un proiect recent unde, folosind o solutie de tip Deep Soil Mixing, am evitat utilizarea a 20 de tone de ciment (echivalentul a 16 tone de dioxid de carbon). 
La aceasta "economie de emisii" se adauga si o scadere a amprentei de carbon folosind retete proprii de beton cu emisii scazute de carbon (25% din betonul pe care l-am folosit in 2022 a fost low carbon concrete). Monitorizand aceste valori, putem observa daca solutiile noastre ne aduc mai aproape de obiectivul de sustenabilitate pe care ni l-am propus si, de asemenea, cat de repede se intampla acest lucru. 
In plus, ce mai facem in aceasta directie este sa ne asiguram ca incheiem in avans contracte cu operatori pentru colectarea selectiva a deseurilor de pe santier sau, in cazul in care exista situri sensibile in apropierea santierului, cum ar fi cele inscrise in Natura 2000, ma asigur ca luam masuri astfel incat sa limitam impactul asupra mediului inconjurator. 
 
 
- Care este investitia voastra anuala in toate aceste directii?
Lórand Sata: Estimez o investitie de 5% din profit, aproximativ 100.000 euro la nivel anual. 
Apoi, o directie importanta si pentru Mediu este reprezentata de componenta de cercetare si inovare, pentru care grupul Soletanche Bachy rezerva anual o investitie echivalenta cu o treime din profitul sau. Acest lucru ne permite sa venim constant cu solutii tehnice inovatoare, performante, sigure si patentate, care pot fi si sunt aplicate cu succes si in Romania. 
 
- Cum observati ca s-a schimbat atitudinea companiilor de constructii din Romania fata de importanta masurilor de siguranta in santiere? Exista o schimbare, din ce observati, de cand sunteti voi pe piata?
Lórand Sata: In mod cert, lucrurile s-au schimbat foarte mult, daca ne gandim numai la faptul ca in urma cu 15 ani, chiar si in santierele bine cotate, nu se intalneau masuri minime de siguranta, cum ar fi purtarea castii de protectie, ochelari de protectie, veste, bocanci sau manusi. Toate acestea sunt obligatorii la SBR. In plus, ne asumam dreptul de a impune respectarea regulilor de siguranta asupra tuturor celor care viziteaza santierul, inclusiv asupra clientilor si beneficiarilor, intrucat santierul este in folosinta antreprenorului pe durata lucrarilor, iar responsabilitatea, in cazul unui accident de munca, ne revine noua in mod direct.
 
Alin Paraipan: Comparativ cu 2007-2008‚ vedem o imbunatatire la nivel de industrie; in general se acorda mai multa importanta acestui aspect. Desi desfasuram activitatile de safety in primul rand pentru siguranta noastra, toate investitiile pe care le facem constant, in echipamente mai bune si in activitati de training, se traduc prin proiecte mai eficiente, mai profitabile si valoare adaugata pentru clientii nostri, iar ei apreciaza asta din ce in ce mai mult. Un santier sigur este un santier bine organizat, in care avem o viziune clara a activitatilor ce se defasoara si in care se practica managementul resurselor, pentru a tine in frau toate partile implicate. 
 
- Care sunt provocarile in implementarea tuturor acestor masuri in proiectele clientilor? Cum va aliniati la aceleasi valori cu partenerii/ furnizorii?
Lórand Sata: De cele mai multe ori, nivelul de intelegere al beneficiarului si experientele anterioare pe care le-a avut determina cat de usor vor fi acceptate si implementate masurile de siguranta in acel santier. Dupa cum spuneam, noi ne-am asumat o pozitie proactiva din care venim catre ei cu planuri de SSM si Mediu, dar in functie de maturitatea si deschiderea lor, din acest punct de vedere, unele se implementeaza mai greu, iar altele cu o mai mare usurinta si deschidere. 
Noi cautam sa cream relatii de lunga durata cu clientii/ beneficiari si ne dorim sa fim parteneri de dialog si sa impartasim valori similare, la care ne putem alinia cu totii. Pana la urma, in toate relatiile noastre, inclusiv cu furnizorii, credem ca trebuie sa existe deschidere, sa invatam unii de la ceilalti si sa ridicam standardele impreuna.
 
- La nivel legislativ, ce s-a facut pentru a imbunatati situatia si a obliga companiile sa prioritizeze siguranta angajatilor, din informatiile pe care le detineti?
Lórand Sata: Consider ca SBR este un etalon pe piata constructiilor, nu doar a fundatiilor speciale, in privinta respectarii masurilor de siguranta, deoarece avem un standard pe care il respectam si de la care nu ne abatem, chiar daca uneori asta ne impiedica sa scadem procentele directionate catre SSM si Mediu si ne opreste din a obtine un proiect oferind cel mai mic pret de pe piata. Lupta noastra nu se duce insa niciodata pe acest teren si doar pe aceste criterii, ci pe necesitatea de a aduce valoare pe termen lung. 
Asadar, ne bucuram de fiecare daca cand se impun la nivel legislativ anumite masuri punctuale, pentru ca ne fac mai competitivi pe piata. Aceste masuri legislative ne obliga pe toti cei din industria constructiilor sa le adoptam si sa investim mai multi bani in siguranta, mai ales pentru ca discutam despre un mediu construit care ar trebui sa reziste peste generatii. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter