RO EN
السلة فارغة

24REAL: Un spatiu de birouri din Capitala s-a eliberat in fiecare zi in pandemie

Piata de birouri traverseaza una dintre cele mai mari provocari din istorie, fiind marcata de schimbari majore inca de la debutul pandemiei de coronavirus. De la modul in care angajatii lucreaza astazi in companii, cu suprafete inchiriate tot mai mici, pe fondul mutarii temporare a activitatii in regim remote sau work-from-home, pana la eliberarea completa a spatiilor de lucru, criza generata de Covid-19 a condus la recalibrarea tot mai multor spatii din cladirile de birouri, estimarea fiind ca in urmatoarele luni intre 20 si 30% din suprafata totala a birourilor ocupate s-ar putea elibera, conform estimarilor 24REAL, agentie de consultanta imobiliara specializata in intermedierea de spatii de birouri cu suprafete de pana in 1.000 mp.
"In fiecare zi se elibereaza cate un spatiu de birouri, lucru care nu se intampla inainte de criza sanitara care a schimbat perceptia de lucru in multe companii. Chiriasii care parasesc aceste spatii fie au angajati care pot lucra remote (de acasa, inclusiv), fie opteaza pentru o optimizare a costurilor in spatii mai mici, cu suprafete adaptate nevoilor din urmatoarele luni. Vedem aceasta directie ca o tendinta temporara, de pana la un an de zile, dar cu certitudine vorbim de o reconfigurare a pietei de birouri in aceste 12 luni. Chiar si in acest proces de reconfigurare, avem clienti interesati mai mult ca oricand de achizitia unor proiecte de birouri de dimensiuni mai mici (800 - 1.000 mp) pentru a renunta la chirie si a deveni proprietari pe spatiile respective. Costul unui astfel de proiect, in centrul Bucurestiului, poate porni de la 1,5 milioane de euro", a declarat Constantin Capraru, managing partner 24REAL.
In ceea ce priveste cererea, specialistii 24REAL au observat o crestere a interesului pentru cladiri de birouri din partea companiilor IT, servicii postale, respectiv zona de ticketing (aviatie), companii care opteaza in cea mai mare parte pentru locatii in zona Pipera.
"Avem clienti din domeniile IT, servicii postale, mobilier (showroom), ticketing (turism) sau servicii financiare interesate de extinderea spatiului de lucru sau de relocari in spatii mai generoase, in medie aceste companii cautand spatii cu 30-50% mai mari", a adaugat Constantin Capraru.

100.000 mp tranzactionati in primul semestru, jumatate din volumul intregistrat in S1 2019
Conform datelor 24REAL, in prima jumatate a acestui an s-au tranzactionat circa 100.000 mp spatii de birouri, un volum cu aproximativ 50% mai mic fata de cel inregistrat in S1 2019.
"Prima jumatate a anului a stat sub semnul incertitudinii, dictata de evolutia pandemiei si a masurilor Guvernului care au blocat orice planuri pentru companiile prezente pe plan local - daca unii chiriasi si-au continuat activitatea intr-un regim normal, multi au optat pentru facilitarea lucrului de acasa pentru angajatii lor, fapt ce a condus la eliberare temporara a spatiilor de birouri, iar in anumite cazuri si cu o amanare de plata a costurilor de inchiriere, respectiv o diminuare a tarifelor cu chiria pe o perioada de cateva luni. Ne asteptam ca in urmatoarele luni sa se normalizeze acest lucru, dar totul va fi in legatura directa si cu evolutia cazurilor de COVID-19 de pe teritoriul Romaniei. Suntem optimisti, insa, si avem semnale din piata ca volumele de spatii de birouri tranzactionate pana la sfarsitul anului sa recupereze din decalajul suferit in prima jumatate a lui 2020", a adaugat Constantin Capraru.
Pentru 2020, 24REAL estimeaza un volum total de tranzactionare pe piata de birouri de aproximativ 200.000 mp. 
 
Crestere de pana la 50% a costurilor de mentenanta in cladirile de birouri
Costurile de mentenanta ale cladirilor de birouri au crescut, in medie, cu 30-50% in ultimele sase luni, iar acest lucru se datoreaza in special cheltuielilor mai mari cu utilitatile, a cresterii salariilor din domeniu, cat si unei intretineri mai riguroase a cladirilor, ca urmare a masurilor de prevenire a Covid-19, fapt ce a determinat proprietarii de cladiri de birouri sa investeasca sume foarte mari in dotarea cladirilor cu echipamente de ultima generatie, respectiv solutii de dezinfectare profesionale.
"Vorbim despre cresteri semnificative in ceea ce priveste costurile de facility si property management ale cladirilor de birouri, de pana la 50% in ultimele 6 luni, sume care se transfera direct catre chiriasi. Daca la sfarsitul anului trecut costurile de mentenanta se situau intre 2,5 - 3 euro/mp in Bucuresti, astazi vorbim si de peste 4 euro/mp, tendinta fiind una de crestere a acestor valori in perioada urmatoare", a punctat Constantin Capraru.
In ceea ce priveste chiriile, specialistii 24REAL estimeaza posibilitatea unor scaderi ale chiriilor pe perioada verii de pana la 10%. In prezent, chiriile pentru cladirile moderne de birouri se situeaza si la sub 10 euro/mp in zonele Pipera, Preciziei sau in sudul Capitalei si pot depasi chiar 21 euro/mp in zona Victoriei - Buzesti.

Solutii si oferte in sprijinul ocuparii spatiilor de birouri
Agentia 24REAL a lansat o premiera pe piata locala din Romania prin oferirea de masini  gratuite in regim rent-a-car catre partenerii care solicita spatii de lucru in perioada urmatoare, chiar si pentru suprafete de la 100 mp, printr-un proiect lansat cu Autonom. 
"Intr-o lume dinamica in care mobilitatea este cheia unor afaceri de succes, am venit in intampinarea clientilor nostri cu oferirea gratuita, fara niciun fel de obligatie din partea acestora, a unor automobile pe perioade determinate, indiferent de proiectul contractat, fie ca este vorba despre un spatiu intr-o vila, cladire de birouri de clasa medie sau superioara, din orice zona a Capitalei. Prin parteneriatul pe care l-am incheiat cu Autonom, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de mobilitate din Romania, avem disponibile imediat automobile din clase sub-compacte, ideale pentru drumurile in oras, pana la ultimele modele premium prezente pe piata din Romania, inclusiv SUV", a declarat Constantin Capraru, managing partner 24REAL. 
Un alt serviciu oferit de echipa 24REAL este conceptul de "Rentcierge", lansat tot ca o premiera pe piata imobiliara, in 2017, si vizeaza asistenta gratuita si suport de natura legala prin intermediul unui avocat in vederea indeplinirii operatiunilor de inregistrare la Registrul Comertului a noului sediu social, solutii gratuite de space planning oferite de catre un arhitect autorizat, precum si solutii de amenajare a noilor locatii prin parteneriate cu unii dintre cei mai mari furnizori de astfel de solutii din piata, cat si solutii de relocare a clientilor, respectiv consultanta pentru piata de real-estate si tendintele acesteia.
In plus, agentia pune la dispozitia managerilor care au contractat spatii de birouri cu suportul 24REAL, un autovehicul premium cu sofer, printr-un parteneriat incheiat cu VMS, parte a grupului Autonom.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter