RO EN
السلة فارغة

VALORIA: Perioada premergatoare crizei aduce decizii precaute la nivelul companiilor

Fata editiile de la inceputul anului 2017 si 2018, perspectiva de crestere a companiilor este putin mai conservatoare in 2019. Vedem o scadere de 3pp (puncte procentuale) a companiilor care se asteapta la cifre de afaceri mai mari cu 5%-10%, contrabalansata de o crestere de 2pp a celor care prognozeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 20%-30% si de mentinerea celor care se asteapta la o cifra de afaceri mai mare cu peste 30% in 2019.
La nivel de industrii, cea mai mare crestere a cifrei de afaceri de 20%-30% este previzionata de firmele de alimentatie si agricultura, urmate de 20% dintre firmele de IT, 27% dintre firmele din industria farmaceutica si de sanatate si 37% din transporturi care se asteapta la o crestere a cifrei de afaceri de 10%-20%.
Profitul
Previziunile privind evolutia profitului de la inceputul anului 2019 sunt ceva mai pesimiste decat la inceputul anului trecut. Desi 25% dintre companii (fata de 24% anterior) se asteapta ca profitul lor sa creasca cu 5%-10% in acest an, vedem stagnari pe toate palierele de crestere semnificativa. De asemenea se mentine aproximativ acelasi procent al companiior care spun ca profitul lor va scadea in 2019 fata de anul 2018.
Cea mai importanta crestere a profitului, de 10%-20%, o preconizeaza 20% dintre firmele din alimentatie si agricultura, precum si 32% ditntre cele din industria farmaceutica si de sanatate.
Investitiile
Conform rezultatelor cercetarii, 23% dintre companii spun ca nu vor creste investitiile in anul 2019, fata de numai 18% in 2018 si 10% in 2017. Observam, de asemenea ca 36% dintre firme vor sa isi creasca investitiile cu 1%-10% fata de 46% anterior. In timp ce, doar 11% dintre companii spun ca vor creste investitiile cu 20%-30% si peste 30% in 2019, comparativ cu 15% in anul 2018 si 24% in 2017.
Cele mai multe firme din energie si utilitati (45%) spun ca vor creste investitiile cu 1%-5% in acest an, dar cele mai multe din agricultura si alimentatie (23%) spun ca vor creste investitiile cu 10%-20%.
Numarul de angajati si salariile
26% dintre companiile romanesti nu se asteapta la nici o crestere a numarului de angajati in 2019 fata de 24% in anul 2018 si 17% in 2017. In acelasi timp, 41% dintre companii fata de 48% in 2018 si 63% in 2017 spun ca se asteapta ca personalul lor sa creasca in acest an intre 1%-10%. Mai mult, 17% dintre companii se asteapta ca numarul lor de angajati sa scada in 2019, fata de 13% in 2018 si 4% in 2017.
La nivel de industrii, 41% dintre firmele din cercetare si dezvoltare, urmate de 21% dintre cele de constructii si imobiliare spun ca vor mentine in 2019 acelasi numar de angajati ca in 2018. Pe de alta parte, 24% dintre companiile din industria de agricultura si alimentatie, se asteapta ca numarul de angajati sa creasca cu 5%-10% in urmatoarele 12 luni.
Daca la inceputul anului 2017, 4% dintre companii nu previzionau cresteri salariale, in 2018 procentul creste la 17%, pentru 2019 procentul creste la 22%. Scade cu 4pp procentul companiior care vor creste salariile cu 10%-20% in 2019, fata de anul 2018 si cu 13% fata de anul 2017.
Top 5 provocari si oportunitati
Cele mai importante provocari pentru companii la inceputul anului 2019 sunt: atragerea si retentia fortei de munca (72% in 2019 fata de 59% in 2018), modificarile fiscale frecvente (56% in 2019 fata de 62% in 2018), cresterea concurentei (47% in 2019 fata de 18% in 2018), cresterea costurilor (32% in 2019 fata de 21% in 2018) si instabilitatea mediului economic si social (24% in 2019 fata de 19% in 2018).
Cele mai importante oportunitati ale anului 2019 pentru companiile romanesti sunt: cresterea economica (52% in 2019 fata de 72% in 2018), cresterea consumului (60% in acest an fata de 69% anul trecut), cresterea exporturilor si deschiderea altor piete (50% fata de 52%), digitalizarea si oportunitatile din online (57% fata de 41%) si accesarea fondurilor europene si a finantarilor pentru IMM-uri (42% fata de 36%).
„Cercetarea Evolutia afacerilor in 2019 este modalitatea prin care mediul de business din Romania isi face auzita opinia. Decidentii isi estimeaza performanta companiei in functie de perceptia riscurilor, contextul economic, obiectivele propuse si influentele emotionale si cognitive. Riscul de tara, riscul de industrie si riscul de companie ghideaza luarea deciziilor cu privire la investitii, politica de personal, nivelul salariilor. Aceasta cercetare surprinde dinamica perceptiei decidentilor in 2019 cu privire la acesti indicatori. Contextul masurilor fiscale si legislative din ultimii 3 ani pare sa fi afectat perceptia riscului la nivelul decidentilor si a condus la deprecierea sentimentului de business. Exacerbarea consumului stimuleaza decizii de valorificarea momentului, dar aminteste si de perioada premergatoare crizei inducand comportamente decizionale precaute. Pe acest fond rezultatele cercetarii arata adancirea neincrederii in favorabilitatea evolutiilor economice in 2019 fata de 2018”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria.
Despre studiu
Noua editie a studiului „Evolutia afacerilor in 2019” lansat de Valoria si realizat in parteneriat cu Doingbusiness.ro, prezinta datele comparative pentru trei ani, oferind o perspectiva unica a modului in care companiile au previzionat evolutia afacerilor la inceput de an in 2017, 2018 si 2019. La intrebarea ‘cum credeti ca va fi anul 2019 pentru afaceri comparativ cu anul 2018?’, scorul total al raspunsurilor exprimate pe o scala de la 1 – total nefavorabil la 10 – total favorabil a fost de 3,90 fata de 4,40 anul trecut.
Studiul Valoria privind perceptia managerilor asupra evolutiei mediului de afaceri romanesc la inceputul anului 2019 are la baza un chestionar care analizeaza perceptiile a 575 executivi de top provenind din companii cu activitate in diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat in perioada 5 februarie – 15 martie 2019. 5% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 7% din companii cu cifra de afaceri intre 50-100 milioane EUR, 20% cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane EUR, 35% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane EUR si 33% sub 1 milion de EUR cifra de afaceri. 54% dintre respondenti au functia de CEO/Presedinte/Director General. Acest studiul a fost realizat in parteneriat cu Doingbusiness.ro.
„Evolutia afacerilor in 2019 inseamna continuarea cercetarilor pe care le-am inceput in 2013 privind mediul de afaceri din Romania. Aceasta editie are premiera comparativitatii rezultatelor din ultimii 3 ani. In intervalul 2017-2019 putem observa in cifre evolutia sentimentului de business la nivelul companiilor din Romania. Dincolo de speculatii si ipoteze, alterarea sentimentului de business este tot mai clara. Apetitul pentru investitii continua sa se erodeze si in 2019, proiectia de crestere a numarului de angajati este conservatoare pentru o piata care se confrunta cu un deficit important al fortei de munca, increderea ca anul acesta va fi mai favorabil decat 2018 este la cote extrem de scazute. Cresterea economica decelereaza simultan cu un context de evolutie economica internationala similar si va expune curand vulnerabilitatile generate de stimularea consumului bazat pe deficite. Poate ca evolutiile fiscale si legislative din acesti 3 ani ar fi fost benigne daca ar fi fost mai intai pro-dezvoltare si ulterior pro-consum”, spune Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter