RO EN
السلة فارغة

PwC: Controalele fiscale au fost reluate, urmeaza intensificarea lor la final de an

Doar 13% dintre companiile participante la un sondaj realizat de PwC Romania fac in prezent obiectul unor inspectii fiscale, un procent mic comparativ cu aceleasi perioade din anii anteriori, ca urmare a restrictiilor aduse de pandemie ce au redus inclusiv activitatea de inspectie fiscala.
”Daca pe durata instituirii starii de urgenta am vazut destul de multe blocaje in activitatea de inspectie fiscala, dupa ce am intrat in starea de alerta controalele au fost reluate si este chiar de asteptat o intensificare spre finalul anului. Aceasta pe fondul accentuarii deficitului bugetar, dar si a nevoii autoritatilor de a derula verificari ulterioare pentru sumele deja rambursate, respectiv, pentru diferitele facilitati fiscale acordate. Desi experienta ultimelor luni a aratat ca verificarile de documente pe cale electronica au devenit imperios necesare, fiind incurajate si de mediul de afaceri, exista inca o tendinta in practica autoritatilor fiscale de continuare a metodelor traditionale de control si, din pacate, nici legislatia relevanta aplicabila nu a avansat suficient de mult si de rapid, fiind chiar depasita in multe privinte din aceasta perspectiva de ceea ce se intampla pe teren”, a declarat Dan Dascalu, Avocat Partener al D&B David si Baias, societatea de avocatura corespondenta PwC in Romania.
Chestionate cand au avut ultima data o inspectie fiscala in perioada de prescriptie (ultimii cinci ani), o treime dintre companii au mentionat ca au facut obiectul unor inspectii fiscale in 2015. Aproape un sfert au fost inspectate in 2019, 19% in 2016 si 14,3% in 2017.
Peste 30% dintre respondenti au spus ca urmare a acestor verificari, le-au fost stabilite obligatiile fiscale suplimentare pentru deductibilitatea cheltuielilor si a TVA aferente serviciilor (inclusiv, pentru cele intragrup). Circa un sfert din acestia au avut sume in plus stabilite in aria preturilor de transfer, 10% pentru tichete cadou si 10% pentru campanii promotionale. ”Desi subiectele preferate de inspectiile fiscale sunt in continuare pozitionate aproximativ pe aceleasi aliniamente, se observa pastrarea interesului organelor fiscale pentru deductibilitatea cheltuielilor si TVA aferente serviciilor, dar si o intensificare a tendintei de crestere a inspectiilor din zona preturilor de transfer” a declarat Ruxandra Tarlescu (foto), PwC Tax Partener.
”Avand in vedere ca restrictiile aduse de pandemie au generat probleme de lichiditate pentru companii, guvernul a implementat un pachet de facilitati fiscale pentru a le sprijini sa isi continue activitatea. Suma totala a obligatiilor fiscale amanate la plata de catre firme, fara dobanzi si penalitati, in baza acestor facilitati, ajunsese in septembrie la peste 16 miliarde lei. In aceste conditii, am vrut sa aflam in cadrul sondajului nostru daca respondentii au posibilitatea sa achite datoriile catre buget. Vestea buna este ca aproape trei sferturi si-au platit obligatiile fiscale curente sau stabilite prin inspectie, iar un sfert le-au amanat in totalitate sau in parte, dar intentioneaza sa le achite pana la termenul la care expira facilitatile, respectiv 25 octombrie”, a explicat Dan Dascalu.
Tichetele cadou, tinta pentru inspectiile fiscale
O problema spinoasa in cadrul controalelor fiscale a fost in ultimul timp, inca din perioada anterioara pandemiei, cea a tichetelor cadou al caror tratament fiscal a creat discordie intre contribuabili si inspectorii fiscali.
Din acest motiv, 60% dintre companiile respondente au aratat ca intentioneaza sa nu mai acorde tichete cadou, tendinta fiind remarcata in special la firmele din industria farmaceutica, constructii, imobiliare si IT.
”Nici starea de urgenta si nici cea de alerta nu au constituit impedimente pentru controalele Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF) privind tichetele cadou. Acest lucru ar trebui vazut ca un semnal de alarma pentru jucatorii de piata care ar trebui sa reanalizeze tratamentul fiscal aplicat stimulentelor fiscale acordate angajatilor proprii, precum si angajatilor tertilor”, a spus Dan Dascalu.
In aceste conditii, a concluzionat Ruxandra Tarlescu, ”este esential ca toti agentii economici care au acordat tichete cadou salariatilor partenerilor cu care au derulat activitati comerciale trebuie sa reanalizeze toata documentatia contractuala utilizata (inclusiv corespondenta derulata, procesele-verbale derulate) si sa decida cum procedeaza, pe de o parte, pentru trecut (i.e. pastreaza sau nu tratamentul initial si eventual pentru viitor), iar pe de alta parte, pentru viitor, daca mai utilizeaza sau nu asemenea instrumente de promovare si mai ales, in ce conditii, pentru a nu se contrazice cu abordarea pentru trecut”.
Pandemia a accelerat digitalizarea, cu majoritatea inspectiilor derulate online
Restrictiile impuse de pandemie au accelerat toate procesele de digitalizare astfel ca autoritatile fiscale au trebuit sa se adapteze: controale fiscale la distanta, deschiderea unei registraturi online, sustinerea orala a contestatiilor, prin Whatsapp, Google Meets sau Zoom sau introducerea unui nou serviciu de programare online.
Conform sondajului, doua treimi dintre companii, preponderent din sectoarele de prestari servicii, retail si IT, considera necesara accelerarea acestui proces pentru intocmirea declaratiei anuale 101 si calculul impozitului de profit. ”Digitalizarea ramane un subiect extrem de important pentru intreaga noastra societate, toti actorii implicati avand doar de castigat din implementare sa. In acest moment se fac pasi importanti atat din partea autoritatilor fiscale, cat si a agentilor economici in diferite zone. Ramane desigur sa adoptam si legislatia in mod corespunzator astfel incat sa putem depune documentele in format electronic in diferitele proceduri fiscale si judecatoresti, sa nu mai se ajunga in situatia in care dosarele sa aiba mii sau chiar zeci de mii de pagini de depus, care nu doar ca implica niste eforturi supradimensionate, dar si costuri uriase si chiar inutile” a concluzionat Dan Dascalu.
Sondajul a fost realizat in vederea pregatirii webinaruluii ”Inspectiile fiscale in timpul pandemiei”, organizat de PwC Romania si D&B David si Baias pe 6 octombrie, la care au participat circa 100 de companii din domeniile auto, farmaceutic, IT, FMCG, servicii, horeca, energie, transport, constructii, financiar.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter