RO EN
السلة فارغة

PwC: 90% din firme considera benefica amanarea platilor obligatiilor fiscale

Amanarea platii obligatiilor fiscale fara instituirea accesoriilor pana la 30 de zile de la incetarea situatiei de urgenta este considerata cea mai utila masura luata de guvern in contextul pandemiei COVID-19 de catre 90% dintre companiile respondente in cadrul studiului Barometrul de HR, realizat de PwC Romania.
“Mediul de afaceri se confrunta cu un climat imprevizibil, fara precedent, care duce la o scadere neasteptata a veniturilor intr-un termen scurt. Multe companii gasesc cu greu solutii pentru a-si asigura lichiditati si au nevoie de sprijinul guvernului. Amanarea platii taxelor reprezinta o gura de oxigen in aceste conditii. In continuare, va fi nevoie de alte masuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19. Totusi asteptarile trebuie sa ramana realiste, raportate la posibilitatile bugetare. Spun asta pentru ca in ultimii ani, desi am avut crestere economica, a fost aplicata o politica fiscala prociclica care a dus la restrangerea spatiului fiscal, limitand mijloacele de interventie ale guvernului intr-o situatie de criza, asa cum este cea pe care o traversam acum”, a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner PwC Romania.
In ceea ce priveste impactul masurilor luate de autoritati in contextul pandemiei COVID-19, marea majoritate a respondentilor au apreciat ca benefice si alte masuri luate in zona fiscala, astfel:
- 88% considera ca binevenita masura de amanare a termenului de plata pentru impozitul pe cladiri, teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport (inclusiv termenul pentru acordarea bonificatiei) de la 31 martie 2020 pana la 30 iunie 2020
- 70% cred ca este utila masura ce stabileste platile anticipate trimestriale la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent.
”In contextul crizei actuale, masuri precum folosirea Spatiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declaratiilor online si arhivarea electronica sunt necesare in relatia autoritati - contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta, inca nepublicata, prin care autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa accepte documentele semnate cu semnatura electronica, trimise online de firme si persoane fizice. Stim, de asemenea, ca anul acesta administratia fiscala are in pregatire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Speram ca tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat in perioada urmatoare pentru ca este in avantajul autoritatilor si al contribuabililor atat din perspectiva simplificarii interactiunii, precum si a reducerii costurilor”, a aratat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale si juridice PwC Romania.
In ceea ce priveste masurile propuse public de mediul de afaceri, companiile au raspuns astfel:
- 70% spun ca ar fi utila implementarea facturarii si arhivarii electronice
- 64% considera benefica deductibilitatea integrala din punct de vedere fiscal pentru donatii efectuate pentru eradicarea si combaterea Covid-19
- 58% sunt de parere ca ar fi nevoie de emiterea prin Spatiul Privat Virtual a certificatelor de inregistrare, de rezidenta, de inregistrare si orice alte certificate
- 52% ar vrea deductibilitatea integrala pentru provizioanele pentru risc de neplata constituite ca urmare a efectelor pandemiei, precum si ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru creante neincasate in perioada in care este aplicabila starea de urgenta precum si pentru 60 zile dupa data de incetare a acesteia
- 34% cred ca ar fi utila implementarea rambursarii TVA cu control ulterior pentru toti contribuabilii, indiferent de suma solicitata la rambursare
”Masurile luate pana acum pentru a sprijini companiile vizeaza problemele identificate pe termen scurt, avand aplicabilitate pe perioada starii de urgenta si inca 30 de zile dupa incheierea ei. Este evident ca trebuie analizate, cat mai repede, alte masuri fiscale care sa ajute mediul de afaceri pe termen mai lung si, in acest scop, ne putem uita la ceea ce fac alte state din Europa si sa preluam bune practici din experienta lor. De exemplu, masurile pentru optimizarea fluxului de numerar ar trebui sa fie primele luate in calcul, cum ar fi compensarea sumelor platite in plus sau de rambursat cu obligatii fiscale curente sau rambursarea cu celeritate a acestora”, a declarat Andreea Mitirita, Partener Servicii fiscale PwC Romania.
Masurile in domeniul taxarii luate de alte state au fost colectate si centralizate de firmele din reteaua PwC. Dintre acestea, unele se afla in discutii in Romania.
Exemple de masuri adoptate in alte state:
- Rambursarea accelerata a TVA (Belgia, Luxemburg si Letonia)
- Prelungirea termenului pentru depunerea declaratiilor fiscale / plata obligatiilor fiscale (Italia, Cehia, Belgia, Austria, Malta, Franta, Luxemburg)
- Stimulente fiscale pentru donatiile efectuate de contribuabili (Grecia, Italia, Polonia, Ucraina)
- Suspendarea actiunilor de control fiscal / control fiscal online (Austria, Italia, Franta, Polonia)
- Contribuabilii pot deduce pierderea inregistrata in 2020 din veniturile obtinute in 2019 (Polonia) - impozit pe profit si impozit pe salarii.
 
Un material de Ionut Simion (foto), Country Managing Partner PwC Romania, Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale si juridice PwC Romania si Andreea Mitirita, Partener Servicii fiscale PwC Romania

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter