RO EN
السلة فارغة

Propuneri de modificare a legislatiei achizitiilor publice pentru accelarea proiectelor

Un nou Proiect de ordonanta de Urgenta publicat recent pe site-ul Ministerului Transportului si Infrastucturii Rutiere isi propune sa modifice legislatia achizitiilor publice si cea conexa pentru implementarea rapida a proiectelor de infrastructura de transport de interes national, care presupun semnarea contractelor de lucrari pana in 2023 si finalizarea proiectelor pana in 2026.
Desi motivarea emiterii actului vorbeste de necesitatea accelerarii proiectelor de infrastructura rutiera si este initiat de Ministerul Transporturilor, proiectul nu se limiteaza la aceasta arie economica. In varianta actuala, modificarile urmeaza sa se aplice pentru toate procedurile noi de atribuire a contractelor de achizitii publice in baza Legii 98/2016. Asadar, in lipsa unor modificari ulterioare a legislatiei, modificarile propuse vor impacta contractele viitoare din toate domeniile de activitate si nu vor fi limitate contractele din perioada 2023 - 2026.
Deoarece modificarile sunt importante, este necesara analiza acestora de catre toti participantii la proceduri de achizitii publice, indiferent de domeniu de activitate, pentru a se verifica in ce masura modificarile propuse sunt conforme cu legislatia europeana aplicabila si cu necesitatile specifice fiecarei arii.
 
Printre principalele modificari avute in vedere, enumeram:
 
A. In ceea ce priveste Legea nr. 98/2018 privind achizitiile publice
Cele mai mai importante modificari vizeaza urmatoarele aspecte:
- extinderea situatiilor in care poate fi demarata o procedura fara publicarea prealabila a unui anunt de participare prin modificarea lit. c) a alineatului (1) din articolul 104. Prin modificarea propusa, este incadrat in eveniment imprevizibil rezilierea contractului din culpa antreprenorului, reziliere care nu se datoreaza in vreun fel actiunii sau inactiunii autoritatii contractante. I se acorda astfel dreptul autoritatii contractante de a realiza achizitia publica in paralel cu aplicarea procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare.
- autoritatea contractanta va putea stabili un singur termen-limita in care va raspunde in mod clar si complet tuturor solicitarilor de clarificare/ informatiilor suplimentare;
- se instituie termenul de o zi de la momentul stabilirii ofertantului clasat pe primul loc dupa aplicarea criteriului de atribuire, pentru ca autoritatea contractanta sa solicite acestuia prezentarea de documente justificative actualizate prin care sa demonstreze indeplinirea tuturor criteriilor de calificare si selectie.
- de asemenea, se instituie termenul de maxim 7 lucratoare zile pentru ca ofertantul sa raspunda la solicitarea de clarificare, sub sanctiunea respingerii ofertei ca inacceptabila. Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificata a ofertantului, cu cel mult 3 zile lucratoare.
- se reglementeaza posibilitatea legala de a face plata directa catre furnizori si prestatori;
- modificarea alin. (9) a art. 221, in sensul in care, pentru situatiile de modificare a contractelor/acordurilor - cadru prevazute la lit. f) alin. (1), in cazul in care se efectueaza mai multe modificari succesive, valoarea modificarilor se va determina pe baza valorii nete cumulate a modificarilor succesive fara a se lua in calcul eventualele modificari care nu conduc la majorarea valorii contractului si care se realizeaza in baza mecanismului contractual/clauzelor de revizuire sau a modificarilor care vor fi suportate din cadrul altor sume pentru implementarea contractului.
 
 
B. In ceea ce priveste Legea nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac
Cele mai importante modificari vizeaza urmatoarele aspecte:
- se instituie o derogare de la termenul general prevazut pentru depunerea intampinarii in dosarele care vizeaza executarea unui contract de achizitie publica. Termenul de depunere al intampinarii va fi de 15 zile de la data comunicarii paratului a cererii de chemare in judecata de catre instanta si se va aplica doar in cazul cererilor formulate in temeiul art. 53 alin. (11) din lege, respectiv in cazul proceselor si cererilor care decurg din executarea contractelor administrative care se solutioneaza in prima instanta.
- se prevede ca si cererile care decurg din rezilierea sau incetarea anticipata a contractelor de achizitie publica din motive independente de autoritatea contractanta urmeaza sa fie solutionate in prima instanta, de urgenta si cu precadere, de catre sectia civila a tribunalului in circumscriptia caruia se afla sediul autoritatii contractante sau in circumscriptia in care isi are sediul social/domiciliul reclamantul.
- se stabileste ca procedura ordonantei presedintiale sa nu fie admisibila in materia suspendarii rezilierii sau incetarii anticipate a contractelor de achizitie publica, din motive independente de vointa autoritatii contractante, si, de asemenea, prin derogare de la regulile procedurii arbitrale ale Curtii de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei, sa nu fie admisibila procedura suspendarii rezilierii contractului de achizitie publica.
- se instituie un termen de 30 de zile de la nasterea dreptului pentru actiunile care decurg din rezilierea sau incetarea anticipata a contractelor de achizitie publica din motive independente de autoritatea contractanta.
Termenul este justificat prin necesitatea ca autoritatea contractanta sa cunoasca cat mai repede solutia emisa de instanta de judecata si sa se evite astfel existenta a doua contracte de achizitie publice daca pana la solutionarea litigiului, autoritatea finalizeaza o noua procedura, dar se dispune in acelasi timp de catre instanta de judecata mentinerea contractului reziliat.
- se prevede ca daca autoritatile contractante castiga in mod definitiv contestatiile depuse in cadrul procedurilor de achizitii publice, acestea au obligatia de a efectua demersurile necesare in vederea initierii executarii cautiunilor constituite la CNSC de catre operatorii economici care au depus contestatii in vederea acoperirii prejudiciilor create de intarzierile inregistrate in finalizarea diverselor proceduri de atribuire.
Prin ultima masura propusa se urmareste descurajarea introducerii de contestatii nefondate/neintemeiate, mai ales in contextul in care autoritatile contractante demarau in extrem de putine cazuri demersuri pentru executarea cautiunilor constituite de contestatori.
 
 
C. In ceea ce priveste Normele metodologice reglementate prin HG 395/2016
Cele mai importante modificari vizeaza urmatoarele aspecte:
- pentru situatiile in care constituirea garantiei de participare se realizeaza prin instrumente de garantare emise de o institutie de credit sau de o societate de asigurari ce au licenta de functionare in alt stat, acestea trebuie sa faca dovada ca au dreptul de a functiona pe teritoriul Uniunii Europene.
- modificarea termenului de constituire a garantiei de buna executie, de la 5 zile la 15 zile de la data semnarii contractului de achizitie publica/contractului subsecvent.
Masura e propusa in contextul identificarii unor blocaje in practica, plecandu-se, printre altele, de la pandemia generata de coronavirus, starea de insolventa/faliment a unor mari operatori economici din piata asiguratorilor.
- modificarea alin. (1) a articolului 136, in sensul in care comisia de evaluare va solicita ofertantului care a depus oferta in cauza explicatii cu privire la posibilitatea indeplinirii contractului in conditiile de calitate impuse prin documentatia de atribuire, in situatia in care constata ca pretul ofertei este aparent neobisnuit de scazut, prin raportare la preturile pietei si nu prin raportare la elemente de pret ale unei oferte sunt aparent neobisnuit de scazute.
- se propune un prag pentru a determina daca o oferta prezinta un pret aparent neobisnuit de scazut. Astfel, o oferta va prezenta un pret aparent neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, executat sau prestat atunci cand pretul ofertat, fara TVA, reprezinta mai putin de 80% din valoarea estimata a contractului respectiv.
- se introduce o noua situatie in care oferta este considerata inacceptabila, respectiv daca ofertantul nu a constituit garantia de participare, sau daca aceasta nu respecta conditiile de fond sau de forma solicitate prin documentatia de atribuire si/sau prevederile legale.
- autoritatea contractanta este obligata sa includa clauze de ajustare/revizuire a pretului, pentru contractele care se deruleaza pe o perioada ce depaseste 6 luni pentru lucrari si 24 de luni pentru servicii/furnizare.
- se prevede ca documentele constatatoare emise de autoritatea contractanta pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale de catre contractant/contractant asociat si, daca este cazul, pentru eventualele prejudicii, se publica in SEAP, in termen de 60 de zile de la data emiterii, dar nu mai devreme de data expirarii termenului pentru depunerea contestatiilor.
- cu titlu de noutate, se reglementeaza faptul ca in perioada derularii contractului, autoritatea contractanta are dreptul de a emite Documente Constatatoare Intermediare, in cadrul carora va fi consemnat cel putin stadiul contractului, si daca este cazul, eventualele intarzieri/deficiente in implementarea contractului, precum si eventualele daune cauzate din culpa contractantului. Astfel de documentele Constatatoare se emit in implementarea contractului la fiecare 90 de zile de la momentul semnarii contractului si se publica in SEAP.
Modificarea va putea duce la excluderea unor astfel de contractanti din proceduri de atribuire aflate in curs de desfasurare, cu aplicarea art. 167 alin. lit. g) din Legea 98/2016.
Din punctul nostru de vedere cele mai de impact modificari ce vor tensiona relatiile cu ofertantii vizeaza :
(i) extinderea situatiilor in care poate fi demarata o procedura fara publicarea prealabila a unui anunt de participare;
(ii) instituirea obligatiei legale pentru autoritatile contractante de a face demersuri pentru executarea cautiunii constituie in litigiile de la CNSC si
(iii) parcurgarea procedurii de self-cleaning fata de noile Documente Constatoare Intermediare ce pot fi emise pe parcursul implementarii contractelor.
Alte modificari legislative care au ca scop accelarea proiectele de infrastuctura rutiera presupun amendarea Legii apelor nr. 107/1996, Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, precum si a Anexelor nr. 1 si 2 la HG 1/2018 si sunt dezvoltate pe larg in proiectul de OUG.
Propunerile de masuri conexe pentru urgentarea proiectelor de infrastructura de transport de interes national au in vedere in special scurtarea si simplificarea procedurii pentru emiterea autorizatiei de construire si emiterii certificatelor/avizelor/autorizatiilor necesare.
Desi se doreste un proiect care urmareste dezvoltarea infrastructurii de transport, implicatiile modificarilor vor afecta o serie mult mai mare de domenii. Vom reveni cu o analiza detaliata a acestora dupa adoptarea modificarilor.
 
 
Un material de Carmen Predescu (Associate Filip&Company), George Trantea (Counsel Filip&Company)
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter