RO EN
السلة فارغة

MFP: Modificari importante ale Codului fiscal si Codului de procedura fiscala

Ministerul Finantelor Publice continua demersurile de sustinere a cresterii economice, de stimulare a antreprenorialului romanesc si de facilitare a activitatii comerciale a mediului de afaceri. Astfel, s-a purtat un dialog permanent cu reprezentantii mediului de afaceri si au fost dezbatute si agreate mai multe masuri fiscale.
“Codul fiscal si Codul de procedura fiscala sunt documente vii, care trebuie adaptate in conformitate cu observatiile si propunerilor celor care produc bani si plusvaloare in Romania: mediul de afaceri. Nu am fost si nu voi fi adeptul modificarilor pompieristice ale Codului Fiscal, dar voi sustine mereu imbunatatiri cerute imperios de cei care activeaza in economia reala. Dialogul cu mediul de afaceri pentru aceste modificari a inceput in urma cu mai bine de un an, iar dupa sintetizarea propunerilor si analizarea lor, au reiesit niste modificari care sunt pozitive pentru economia romaneasca. O tara este atat de puternica pe cat de puternica ii este economia, iar o economie nu poate fi puternica decat daca are un mediu de afaceri stimulat, competitiv si angajat catre producerea de plusvaloare. Multumesc tuturor celor care au participat la conversatia pentru aceste modificari ale Codului Fiscal si ale Codului de Procedura Fiscala si-i asigur ca voi ramane in continuare partenerul si aliatul lor”, a subliniat Eugen Teodorovici, ministrul finantelor publice.
Printre masurile care urmeaza sa fie adoptate, se numara:
In domeniul Codului fiscal
- Consolidarea fiscala a impozitului pe profit datorat de grupurile fiscale de firme;
- Dezvoltarea conceptului de ”loc al conducerii efective” pentru persoanele juridice nerezidente inregistrate intr-un stat cu care Romania are incheiata Conventie de evitarea a dublei impuneri, potrivit legislatiei acelui stat, dar care sunt controlate si gestionate din Romania. Aceste persoane juridice straine cu locul de exercitare a conducerii efective in Romania vor datora impozit pe profit pentru profitul impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate;
- Excluderea din sfera veniturilor impozabile, pentru veniturile din salarii, a folosirii in scop personal a anumitor vehicule care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice si se afla in patrimoniul persoanelor juridice ce aplica regimul de impozitare a microintreprinderilor sau impozitul specific unor activitati;
- Reglementarea obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si a contributiilor sociale obligatorii, aferente avantajelor in bani si in natura primite de angajat de la terti.
In domeniul procedurii fiscale
- Reglementarea instituirii si ridicarii popririlor in mediul electronic, astfel incat poprirea sa fie ridicata la indestularea sumei poprite, iar debitorului sa ii fie eliberate conturile cat mai repede. Prin aceasta masura se are in vedere dezvoltarea sistemului informatic propriu al MFP/ANAF, prin intermediul caruia sa se gestioneze popririle si activitatile aferente de stingere a acestora, astfel incat sa nu necesite din partea bancilor un efort de dezvoltare important in propriile sisteme informatice.
- Suspendarea inspectiei fiscale in situatia sesizarii organelor judiciare, in scopul implementarii Cauzei Lungu, in considerarea faptului ca CEDO a criticat Romania prin prisma faptului ca, prin procedurile in vigoare, a permis ca referitor la acelasi contribuabil si pentru aceeasi situatie de fapt sa se declanseze doua proceduri: o procedura administrativa si o procedura penala.
- Posibilitatea efectuarii reverificarii inspectiei si la cererea contribuabilului in cazul in care sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute de lege, in scopul implementarii Cauzei Zabrus (C-81/17) in considerarea faptului ca CJUE a sesizat un dezechilibru in respectiva cauza intre drepturile contribuabilului si drepturile organelor fiscale.
- Sanctiunea cu nulitatea a actului administrativ fiscal in situatia in care organul fiscal nu respecta anumite obligatii stabilite de lege in sarcina acestuia.
- Schimbarea competentei de solutionare a contestatiilor de la ANAF la MFP. Scopul acestei masuri este de a creste gradul de incredere a contribuabililor in sistemul fiscal prin asigurarea unui nivel superior de independenta si, implicit, premise pentru cresterea impartialitatii in luarea deciziilor cu privire la contestatiile formulate de contribuabili impotriva tuturor actelor emise de administratia fiscala. Practic, structurile de solutionare a contestatiilor existente la nivelul ANAF vor fi preluate in cadrul MFP.
- Reglementarea posibilitatii de reexaminare a deciziei de solutionare a contestatiei in anumite situatii, expres prevazute de lege in scopul incetarii procedurilor judiciare costisitoare atat pentru contribuabili, cat si pentru administratia fiscala, degrevarea instantelor judecatoresti de asemenea litigii si evitarea platii de catre organele fiscale de cheltuieli de judecata, dobanzi sau alte sume in cazul in care se apreciaza ca actul emis nu este in conformitate cu dispozitiile legale. Aplicarea efectiva: incepand cu data de 1 noiembrie 2019.
Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MFP la rubrica Transparenta decizionala.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter