RO EN
السلة فارغة

Masurile de sprijin pentru mediul de afaceri au fost publicate in Monitorul Oficial

Masurile economice pentru sprijinirea mediului de afaceri si cele de protectie sociala, decise de Guvern in contextul pandemiei de coronavirus, au intrat in vigoare, Ordonantele de Urgenta care le reglementeaza fiind publicate sambata in Monitorul Oficial (MO).
 
Sambata, a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de urgenta privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, prin care este reglementata acordarea de creditete pentru IMM si este amanata plata taxelor locale. Principalele prevederi ale acesteia sunt:
  • Liniile de credit si imprumuturile pentru investitii vor fi garantate in proportie de maximum 80%, fata de 50% anterior.
  • Valoarea maxima a liniilor de capital de lucru acordate unui beneficiar este de 5 milioane de lei, in timp ce pentru creditele de investitii valoarea maxima a finantarii este de 10 milioane de lei. Pentru companiile micro sau mici, garantia urca la 90% din finantare, iar o linie de credit poate ajunge la maximum 500.000 de lei in cazul firmelor micro, respectiv la 1 milion de lei in cazul celor mici.
  • Ministerul Finantelor Publice va subventiona 100% din dobanzile pentru creditele ce urmeaza a fi garantate, atat pentru microintreprinderi, cat si pentru intreprinderi mici si mijlocii.
  • Dobanda va fi subventionata de la momentul acordarii creditului pana la data de 31 martie 2021. Acordarea subventiei de dobanda se mentine in anii 2021-2022, incepand cu luna aprilie 2021, doar in conditiile in care cresterea economica estimata de CNSP pentru acesti ani se situeaza sub nivelul celei inregistrate in anul 2020, si se stabileste prin Hotarare de Guvern.
  • Obligatiile fiscale restante si alte creante bugetare se vor achita din creditul/ linia de credit pentru capitalul de lucru acordate in cadrul programului. Perioada de garantare a creditelor/ liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investitii a fost mentinuta perioada de 120 de luni.
  • MFP va acoperi de la buget si comisionul de administrare pentru acoperirea costurilor de acordare si monitorizare a garantiilor acordate de FNGCIMM.
  • Sunt progogate termenele de plata pentru impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioada in care se vor primi in continuare bonificatiile stabilite de consiliile locale.
  • Plata ratelor si dobanzilor aferente imprumuturilor din venituri rezultate din privatizare acordate de MFP unitatilor administrativ-teritoriale se poate amana, la cererea acestora, pe o perioada de trei luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
  • Pe durata starii de urgenta, intreprinderile mici si mijlocii care detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, beneficiaza de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati - electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare.
 
Un alt act normativ publicat si care intra in vigoare de astazi este OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2. Prin aceast, Guvernul a stabilit ca, in timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj. Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020. De aceste prevederi urmeaza sa beneficieze salariatii angajatorilor care indeplinesc anumite conditii.
 
De aceste prevederi urmeaza sa beneficieze salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
  • intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
  • reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
 
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman”, precizeaza ministerul.
 
OUG introduce si unele prevederi care sa asigure acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si a indemnizatiei de sprijin prevazute in OUG nr.111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor. Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrangerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmand sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
 
Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede introducerea postei electronice ca principal mijloc de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter