RO EN
السلة فارغة

IG: Finantarea excesiva prin imprumuturi creste vulnerabilitatea companiilor

Numerarul disponibil in trezoreria companiilor a crescut semnificativ in ultimul deceniu: +65%, de la 74 miliarde Lei (2008) la 122 miliarde Lei (2017).
- Numerarul este polarizat la marile companii, in conditiile in care doua treimi din lichiditatea companiilor active in Romania este concentrata in randul firmelor cu venituri >1.000.000 € (care reprezinta doar 6% din totalul firmelor active);
- Numerarul este concentrat in marile orase, in conditiile in care Bucuresti (53 miliarde lei) si Ilfov (7 miliarde lei) concentreaza jumatate din trezoreria disponibila la nivel national, acest lucru fiind cauzat de concentrarea numerarului la marile companii;
- Restul companiilor din Romania nu au bani, sau, daca au bani, aceasta se intampla datorita (sau, din cauza, depinde din ce perspectiva privim) extinderii termenelor de plata catre furnizori. Consecinta acestei concluzii este urmatoare - vulnerabilitate!
Atunci cand companiile nu au bani pusi deoparte (rezerva de cash disponibil firmei pentru a acoperirea cheltuielilor recurente in perioade negre), sunt vulnerabile la socuri externe! Atunci cand banii sunt conservati prin extinderea termenelor de plata la furnizori, interdependenta intre companii creste si aceasta amplifica riscul sistemic. Modificarile fiscale recente (in special taxarea excesiva a activelor bancare la cel mai ridicat nivel din lume) vor complica accesul la finantare (bancile vor fi mult mai atente cui vor acorda un credit), presiunile inflationiste vor creste costul finantarii iar continuara decelerarii consumului va diminua venitul companiilor. Efectele de runda a doua vor fi si mai dezastruoase - afectate de scaderea vanzarilor, colectarea mai lenta a creantelor, crestere costurilor de finantate si complicarea accesului la credit bancar sau comercial, o serie de companii vor recurge la disponibilizari, contribuind astfel la un nou val de scadere al consumului si veniturilor companiilor. La sfarsitul zilei, statul va suferi cel mai mult - intrarea in insolventa a companiilor vulnerabile va determina scaderea impozitelor sau contributiilor platite statului, costurile cu asistenta social si somaj vor creste, scaderea consumului va reduce veniturile fiscale din TVA… toate acestea determinand cresterea deficitului fiscal. Cum deficitul fiscal si refinantarea datoriei publice este deja din ce in ce mai complicata, creste semnificativ probabilitatea aparitiei de noi taxe / reduceri ale deductibilitatilor unor cheltuieli in diverse sectoare! Sa nu uitam ca avem an electoral, deci apelarea la finantarea oferita de FMI va fi ultima optiune, deoarece acestea vine la pachet cu masuri de reducere ale cheltuielilor publice! De aceea, probabil prima optiune este identificarea unor taxe nisate pe anumite industrii blamate drept inamicul public al poporului sau asupra celor bogati.
1. Rabdare - Cand gheata e subtire, este de recomandat sa mergi pas cu pas!
Orice antreprenor si manager trebuie sa inteleaga faptul ca afacerea pe care o administreaza poate fi dezvoltata sanatos (intelegand prin acest termen o vulnerabilitate redusa la socurile externe) pe termen lung doar daca aceasta este capabila sa genereze numerar intr-un mod sustenabil.
Cel mai sanatos model corespunde unei companii cu cifra de afaceri in crestere, care se reflecta intr-o crestere si mai accelerata a marjei operationale (EBIT) si a rezultatului final, cuplat cu un numerar operational pozitiv suficient de mare pentru finantarea investitiilor (CFI) si a nevoilor financiare (CFF). Normele de analiza financiara recomanda ca macar jumatate din investitiile realizate pe termen lung sa fie finantate prin numerarul operational obtinut prin profiturile reinvestite in companie, in timp ce diferenta poate fi acoperita prin imprumuturi de la institutii de credit, emisiunea de obligatiuni pe termen lung, atragerea unui partener strategic sau imprumuturi de la entitati afiliate. Deci, o finantare a investitiilor excesiv din surse externe creste vulnerabilitatea acesteia la accesul si costul finantarii.
Ce trebuie sa faci
De aceea, companiile ar trebuie sa adopte o strategie de extindere tip SCARA (investitie urmata de consolidare prin generare de numerar operational pozitiv care sa alimenteze macar jumatate din urmatoarea etapa de investitie), in niciun caz LIFT (investitie urmata de o nou serie de investitie inante ca cea anterioara sa genereze numerar operational pozitiv).
Desigur, cu liftul ajungi poate de 2-3 ori mai repede, comparativ cu varianta dezvoltarii mai lente „pe scari”, dar antreprenorii trebuie sa inteleaga ca ritmul de crestere mai rapid vine si cu riscurile aferente mult mai mari (controlul este mai mic iar socurile sunt impredictibile si mai severe, ceea ce inseamna ca poti sa pierzi totul! Am vazut multe modele de business bune, dar care au esuat din cauza momentului nepotrivit cand a fost aplicata strategia!
2. Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face!
Extinderea termenelor de plata catre furnizori nu poate fi o strategie de alimentare a numerarului pe termen lung, deoarece acestia au un grad de toleranta limitat. Orice abuz comercial prin neplata nejustificata a furnizorilor decredibilizeaza semnificativ compania si, pe termen lung, restrange oportunitatile de afaceri! Mai mult, daca acest comportament este generalizat in mediul de afaceri (asa cum a fost in Romania ultimului deceniu), strategia obtinerii de numerar prin extinderea termenelor de plata catre furnizori Se poate intoarce impotriva firmei care promoveaza acest comportament!
Acest lucru se intampla cand firmele care isi amana furnizorii la plata isi colecteaza creantele mai lent! Ce credeti ca fac majoritatea acestor companii? Iti amana si mai mult furnizorii la plata, amplifican exponential riscul intre companii!
Ce trebuie sa faci
Monitorizeaza concurenta si fii constient de termenul mediu de plata al furnizorilor practicat in piata! Astfel, daca platesti mai repede decat concurenta, este corect si legitim sa ceri un discount de la furnizor!
3. Actioneaza pe termen scurt, dar intotdeauna gandeste pe termen lung!
Vanzarea produselor finite din stoc nu poate fi o strategie de alimentare a numerarului pe termen lung, deoarece nivelul acestora este limitat. Mai mult decat atat, compania risca sa piarda comenzi comerciale importante din cauza indisponibilitatii stocurilor si a termenelor de livrare extinse (dezavantaj competitiv fata de concurenta).
Desigur, atunci cand ai probleme cu banii, este usor sa castigi timp daca vinzi din stoc. Dar, atentie — foloseste cu intelepciune acest timp pentru gasirea unor solutii viabile pe termen lung! Articolul publicat de mine saptamana trecuta te invata cum sa faci bani sustenabil pe termen lung.
Ce trebuie sa faci
Monitorizeaza concurenta si fii constient de termenul mediu de rotatie a stocurilor din piata! Daca ai stocuri mai extinse / diversificate, aceasta poate fi un avantaj competitiv, dar trebuie sa stii cum sa capitalizezi asta (veniturile si profiturile tale ar trebui sa creasca mai repede comparativ cu firmele concurente, tocmai pentru a finanta stocurile suplimentare!).
4. Echilibru in relatia cu clientii! generozitatea si zgarcenia costa!
Colectarea foarte rapida a creantelor, mult mai repede decat practica medie din piata, nu poate fi o strategie de alimentare a numerarului pe termen lung. Astfel, orice presiune suplimentara exercitata asupra clientilor prin reducerea termenelor de plata a facturilor sub practica realizata de cei mai importanti concurenti, poate duce la scaderea comenzilor si pierderea oportunitatilor de afaceri.
O exceptie de la aceasta regula poate fi atunci cand firma subiect este capabila sa ofere un produs calitativ unic in piata, sau care sa fie insotit de optiuni care sa diferentieze compania de restul concurentei (livrare rapida, disponibilitate extinsa a gamei de produse etc.). In acelasi timp, extinderea exagerata a termenelor de incasare are riscuri enorme, mai ales in anii ce urmeaza!
Ce trebuie sa faci
De aceea, trebuie sa primesti ceva inapoi pentru orice prelungire a termenelor de incasare — vanzari mai mari, marja de profit mai buna, garantii pentru acoperirea riscului de neincasare! Acest aspect este esential, deoarece timpul costa bani, si orice prelungire a termenelor de incasare de la clienti implica costuri pentru tine (credit de la banca pentru finantarea capitalului de lucru, factoring, asigurarea impotriva riscului de neincasare, resurse umane dedicate monitorizarii riscului de credit al clientului, etc.).
5. Nu da banii pe prostii… mai ales daca sunt pe credit! efort < efect
Contractarea de credite bancare, entitati afiliate, sau alte surse externe, duce la cresterea cheltuielilor privind dobanzile, si a gradului de povara financiara in general. Astfel, pentru a gestiona corespunzator acest efect, investitiile trebuie orientate numai si doar catre active productive, care pot contribui la cresterea simultana a cifrei de afaceri si a profitului (operational si net). Astfel, in esenta, vorbim despre investiti pentru retehnologizare (cresterea performantei si a calitatii produselor sau serviciilor oferite) sau extinderea capacitatii de productie.
Pentru acestea din urma, este necesar ca asumarea investitiilor sa fie realizata doar in urma unor analize detaliate privind evolutia viitoare a cererii domestice si externe, a preferintei consumatorilor si a situatiei clientilor indirecti (clienti clientilor directi). Estimarea fluxurilor de numerar viitoare care sunt generate de proiectele respective ar trebui realizata prin simularea unor scenarii de stres, care sa considere inclusiv variante pesimiste.
Ce trebuie sa faci
Pentru preluarea unor riscuri calculate, este important de evaluat in ce masura compania poate sustine gradul suplimentar de povara financiara si in contextul unor situatii de stres!
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter