RO EN
السلة فارغة

CONCORDIA: Dialogul social in Romania calificat de parteneri ca rigid si ineficient

Dialogul social in Romania este caracterizat de partenerii sociali, precum si de evaluarile repetate ale Comisiei Europene, drept rigid si ineficient, potrivit reprezentantilor Confederatiei Partonale Concordia. Ca urmare a acestei stari de fapt, Romania si-a asumat, prin intermediul Planului National de Redresare si Rezilienta, faptul ca va adopta o noua Lege a dialogului social si implicit ca va revizui sectoarele de activitate (HG 1260/2011) pana la finalul anului 2022.
Parlamentul a adoptat deja, in luna noiembrie, o noua Lege a Dialogului Social (Legea nr. 367/2022), in vigoare din 1 ianuarie 2023, care isi propune, printre altele, sa intareasca negocierile colective la nivel sectorial. Dincolo de cadrul legal general care stabileste partile indreptatite la negociere si mecanismele efective de negociere, incheiere si extindere, maniera in care sunt definite sectoarele de negociere colectiva poate actiona drept element cheie de stimulare a acestui proces.
Conform cadrului legislativ actual sunt definite 30 de sectoare de activitate pentru procesul de negociere sectoriala, un numar insuficient in raport cu gradul eterogen al economiei nationale, reflectat implicit in caracteristicile relatiilor de munca ce fac obiectul negocierilor colective.   
Pornind de la acest context national si avand in vedere procesul iminent de actualizare a HG 1260/2011 odata cu noua Lege a Dialogului Social, 
 
Studiu privind clasificarea sectoarelor de activitate in procesul de dialog social
Studiul privind clasificarea sectoarelor de activitate in procesul de dialog social, realizat de PWC pentru Concordia, isi propune sa puna la dispozitia decidentilor de politici publice informatii utile si relevante in ceea ce priveste definirea sectoarelor de activitate in procesul dialogului social din Romania si modele din alte state membre UE - Germania, Franta, Suedia, Olanda, Spania, Polonia. Obiectivele specifice vizeaza evaluarea clasificarii si definirii sectoarelor de activitate in cadrul UE si formularea de recomandari pentru Romania pe baza:
  • Evaluarii definitiei actuale a sectoarelor de activitate din Romania (HG 1260/2011, Legea 62/2011, cu modificarile ulterioare) – in raport cu dimensiunea, relevanta in cadrul clasificarii codurilor CAEN si a tipului de activitate; 
  • Cartografierea partenerilor de dialog social pentru fiecare sector si sub-sector (acolo unde este posibil); 
  • Exemple detaliate de practici existente in statele membre ale UE – numarul de sectoare, criteriile de definire, partenerii sociali existenti si impactul asupra negocierilor sectoriale; 
 
Propuneri si recomandari privind redefinirea clasificarii sectoarelor in Romania 
Rezultatele analizei practicilor din alte state UE releva:  
  • caracterul voluntar al negocierilor sectoriale,  
  • raportarea clasificarii sectoarelor conform CAEN Rev. 2 cu recunoasterea reciproca a partenerilor sociali si dublarea nivelurilor de negociere, cu precadere la nivel regional (modelul Spaniei). 
Pe baza informatiilor colectate Studiul propune doua optiuni de clasificare a sectoarelor, sustinute de masuri aditionale: 
  • Eliminarea reglementarii sectoarelor de activitate, respectiv abrogarea HG 1260/2011 si raportarea directa la Nomenclatura CAEN Rev. 2 la nivel de diviziune (2 cifre), cu recunoasterea partenerilor sociali 
  • Modificarea HG 1260/2011 in sensul cresterii numarului de sectoare de activitate, cu recunoasterea partenerilor sociali.
Masuri suplimentare de avut in vedere: 
  • Angajamentul ferm al autoritatilor publice relevante in revitalizarea dialogului social la nivel de sector si sustinerea partenerilor sociali in depasirea blocajelor actuale;  
  • Reevaluarea subiectelor care ar trebui reglementate prin contracte colective; 
  • Sprijin pentru cresterea capacitatii institutionale a partenerilor sociali;  
  • Utilizarea indicatorilor economici si sociali, respectiv analize de impact in procesul de negociere colectiva; 
  • Imbunatatirea calitatii procesului consultativ, prin acordarea de timp suficient in consultare si argumentarea/motivarea neimplementarii anumitor observatii; 
  • Aceste masuri ar conferi mai multa incredere partenerilor social cu privire la proces. 
Studiul a fost realizat de PwC Romania in cadrul proiectului "Consolidarea Dialogului Social in Romania", implementat de Confederatia Patronala Concordia in parteneriat cu NHO Confederatia Patronala din Norvegia. Proiect sprijinit de Norvegia prin Granturile Norvegiene 2014-2021, in cadrul Programului "Dialog Social - Munca Decenta". 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter