RO EN
السلة فارغة

CIA: Piata de servicii de competitive intelligence din Romania s-a triplat in ultimii ani

Piata de servicii de competitive intelligence s-a triplat in ultimii doi ani in Romania, companiile fiind mult mai atente, in contextul pandemiei de COVID-19, la fluctuatiile pietelor in care activeaza, la miscarile competitorilor, la schimbarile pietei de munca si la predictibilitatea climatului politico-social in ansamblul sau.
In acest context, necesitatea implementarii rapide a unor masuri cu impact major pe termen scurt, mediu si lung, este de natura a genera o nevoie superioara de produse de intelligence care sa sustina factorii decizionali. Astfel, managerii companiilor au dorit sa fie mai informati, pentru a analiza mai rapid, eventual in timp real, piete, companii, tendinte, in incercarea legitima de a reduce la minimum riscurile generate de noi investitii, de frauda, de asocierea cu noi parteneri sau de lansarea de noi produse.
Serviciile de competitive intelligence presupun culegerea, analiza si oferirea de informatii despre vulnerabilitati, riscuri, dar mai ales despre oportunitatile dintr-o piata, cu scopul de a sprijini luarea de decizii strategice in companii.
„Putem vorbi de piata de competitive intelligence in Romania de putin timp. Ca orice piata noua, ea este direct legata de mai multi factori socio-economici: gradul de competitivitate pe un anumit sector sau intr-o anumita industrie, apetenta pentru investitii intr-o anumita regiune, masurile guvernamentale de incentivare sau politica fiscala. Toate acestea influenteaza direct modul in care conducerea companiilor se raporteaza la necesitatea serviciilor de tip competitive intelligence. Iar in acest domeniu, Romania, comparativ cu economiile mult mai dezvoltate din Vest, este inca la inceput”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency.
Serviciile de competitive intelligence reprezinta circa 30% din intreaga piata de corporate intelligence din Romania, estimata la aproximativ 10 milioane de euro in 2020.
In prezent, in Romania, cea mai mare apetenta pentru servicii de tip competitive intelligence o au companiile internationale, care activeaza in sectoare foarte competitive, precum fonduri de investitii, societati bancare si companii de asigurari, de retail si energie. In acelasi timp, tot mai multi manageri inteleg importanta alocarii de resurse in acest sens si apreciaza informarea prealabila, diligenta si cunoasterea obiectiva a pietei.
„In ceea ce priveste evolutia pietei de competitive intelligence din Romania, perspectivele arata foarte bine – dincolo de o mai mare intelegere cu privire la efectele benefice ale acestor servicii, am observat si un interes investitional crescut, in special din partea investitorilor straini. Odata cu Brexit-ul, dar nu numai din acest motiv, am vazut foarte multi investitori care analizeaza oportunitatea de a investi in Romania sau de a-si muta business-ul aici. Exact intr-un asemenea context ne asteptam sa vedem o crestere dinamica a pietei de competitive intelligence, deoarece serviciile de acest gen stau la baza unui proces decizional corect si informat, si la baza unei politici de risk management solide si eficiente”, mai spune Gabriel Zgunea.
Ce nevoi au companiile care apeleaza la servicii de competitive intelligence
Identificarea vulnerabilitatilor este una dintre principalele nevoi ale companiilor, iar pentru asta apeleaza la enhanced due-dilligence, mai ales in cazul investitiilor. Este vorba despre un serviciu complex, care vizeaza toate potentialele vulnerabilitati sau probleme pe care le poate intampina o companie atunci cand analizeaza oportunitatea unei noi investitii.
Pe langa acest timp de due-dilligence, companiile apeleaza frecvent la servicii de tip competitive intelligence pentru cunoasterea partenerilor comerciali sau pentru cunoasterea unei persoane cheie ce prezinta o relevanta deosebita in business-ul lor, sau ar putea sa prezinte in viitor - precum un angajat cheie. Aceste servicii de tip background check sunt targetate si menite sa ajute companiile sa ramana in conformitate cu rigorile politicilor lor interne, precum politicile de tip „know your partner”.
„In proiectele de M&A, dupa ce am intervenit in procesul de due-diligence, echipe de legal au fost convocate pentru modificarea clauzelor contractuale, in urma identificarii unor elemente necunoscute pana la acel moment de catre partener, consultant sau avocati implicati in tranzactie sau tranzactia a fost suspendata, iar uneori chiar anulata, apreciindu-se ca exista un risc prea mare, de natura financiara sau reputationala. Referitor la managementul riscului, dupa interventia noastra, partenerul a restructurat compania, a modificat procese/proceduri in organizatie, a incetat colaborarea cu angajati implicati in activitati din sfera fraudei ocupationale sau a incheiat parteneriatul cu furnizori de bunuri/servicii asupra carora planau suspiciuni de practici neconforme si nu numai”, spune Dan Rusu, Senior Partner Corporate Intelligence Agency.
De asemenea, tot mai multe companii apeleaza la acest gen de servicii doar pentru imbunatatirea capabilitatilor lor in domeniul managementul riscului. Este vorba despre riscul competitional, deosebit de relevant atunci cand companiile au in vedere lansarea unui nou produs, cand apare un nou competitor, sau cand iau in calcul restructurarea strategiei de business.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter