RO EN
السلة فارغة

PARLAMENT: Modificari importante ale legii privind calitatea in constructii

La inceputul lunii martie a.c., deputatul neafiliat (fost membru PDL) Petru Movila a transmis comisiilor specializate ale Camerei Deputatilor o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, care a primit anterior aviz favorabil (cu unele observatii si propuneri din partea consiliului legislativ al Senatului. Cu toate acestea, initiativa a fost respinsa, la data de 25 februarie a.c., de plenul camerei superioare a Parlamentului si ramane de vazut daca aceasta va fi aprobata, in final, de catre deputati, care constituie forul decizional in acest caz. Potrivit expunerii de motive a initiatorului, propunerea legislativa urmareste sa reglementeze modul de desfasurare a lucrarilor de constructii a locuintelor in mediul rural, ca urmare a faptului ca „dupa cum afirma specialistii in constructii, actuala lege privind calitatea in constructii excepteaza de la aplicarea prevederilor sale, la art. 2, cladirile de locuinte cu parter si parter plus un etaj, la care, de cele mai multe ori, nu se asigura sau se controleaza calitatea constructiilor. Astfel, singura institutie abilitata sa verifice aplicarea cerintelor de calitate precizate in lege, respectiv Inspectoratul de Stat in Constructii, nu are competente de control. Cele mai mari probleme s-au observat in mediul rural, unde administratiile publice locale nu au competente de control al calitatii si nici abilitarea legala. O alta neregula sesizata de catre specialistii in constructii consta si in faptul ca actuala lege favorizeaza asa-numita munca in regie proprie, care de fapt, de cele mai multe ori, se materializeaza prin munca la negru cu personal necalificat si cu eludarea obligatiilor fiscale specifice unei firme de constructii, creand deservicii pe termen lung atat angajatilor, cat si agentilor economici de buna credinta”. Deputatul mai explica si ca, in acest moment, „munca in regie proprie nu este reglementata de nicio lege, fiind doar mentionata in art. 37 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrarilor de constructii, unde se precizeaza ca «efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor este obligatorie pentru toate tipurile de constructii autorizate, inclusiv in situatia realizarii acestora in regie proprie». In conditiile in care acest mod de a efectua lucrarile nu este reglementat, in ultimii ani s-a construit foarte mult in regie proprie, ajungandu-se ca lucrarile esentiale pentru rezistenta, cum ar fi prepararea si turnarea betonului, montarea armaturilor in elementele structurii de rezistenta si altele sa se faca «dupa ureche». In plus, dupa aparitia noului cod al muncii, Inspectoratele Teritoriale de Munca se confrunta cu un numar tot mai mare de accidente de munca la persoane fizice, pentru care nu se pot aplica prevederile legale privind asigurarea in asemenea situatii si/sau in cazul aparitiei bolilor profesionale”.
Investitorii nu asigura controlul calitatii prin diriginti de santier
Initiatorul mai afirma ca adoptarea propunerii legislative ce modifica Legea nr. 10/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesara si din cauza faptului ca prevederile actuale sunt interpretabile. „Astfel, se observa ca, in multe situatii, investitorii nu asigura controlul calitatii lucrarilor prin diriginti de santier. Nu de putine ori, reprezentantii Inspectoratului de Stat in Constructii au depistat situatii in care asa-zisii dezvoltatori imobiliari au construit cladiri fara a fi sub incidenta legii calitatii in constructii si apoi au vandut locuintele/ apartamentele fara niciun document care sa ateste calitatea produsului construit. Astfel, in urma punerii in aplicare a legii in noua forma propusa, ar exista obligativitatea verificarii tehnice de calitate a proiectelor. In plus, investitorii ar avea obligatia de a asigura controlul calitatii lucrarilor prin diriginti de santier, ceea ce ar presupune angajarea de personal tehnic atestat, cu experienta si competenta in domeniu, mandatat sa structureze intr-o forma optima cartea tehnica a constructiei, ce reprezinta, de fapt, un adevarat certificat de calitate a acesteia. Mai mult, executantii lucrarilor de constructii ar fi pusi in situatia de a indeplini obligatiile specifice, prevazute in legea calitatii constructiilor, deoarece noile prevederi impun respectarea stricta a reglementarilor tehnice specifice acestui domeniu de activitate (standarde, normative, coduri de practica etc.), precum si determinarea calitatii materialelor utilizate, in special a celor din structura de rezistenta. Totodata, s-ar impune lucrul cu personal calificat, potrivit cerintelor reglementarilor tehnice, cum ar fi NE 012/2-2010 – Cod de practica pentru lucrari de beton. Nu in ultimul rand, prin modificarile aduse actualei legi, s-ar crea premisele de aplicare si cerintele de urmarire a comportarii in exploatare a calitatii constructiilor (inclusiv a celor executate in regie proprie), cu rezultate favorabile in ceea ce priveste mentenanta acestora. Un alt impact pozitiv ar putea fi dat de cresterea contributiilor la bugetul de stat, prin plata de catre investitori a cotei de 0,7% din valoarea lucrarilor de constructii”, mai precizeaza deputatul Petru Movila in expunerea sa de motive. Legiuitorul sustine si ca actualul cadru legislativ are numeroase carente, printre care se afla si reglementarea constructiei de locuinte in mediul rural intr-o maniera discriminatorie fata de mediul urban, ceea ce ar impune imbunatatirea urgenta a legilor specifice, prin modificarile promovate in cadrul propunerii legislative PL-X nr. 139/2015. Pentru a descarca forma initiatorului, click aici si pentru expunerea de motive click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter