RO EN
السلة فارغة

MKOR: Peste 90% din companii au fost afectate de pandemia de coronavirus

Circa 91% dintre companii se simt afectate de epidemia de coronavirus, cu un impact total mediu de -10,2% estimat pentru 2020. Cifrele sunt in concordanta cu prognoza estimata de Comisia Europeana, care avertizeaza asupra unei scaderi de -7,5%, arata un studiu realizat de compania de cercetare Mkor Consulting pe un esantion de 243 de companii din Romania. Autorii studiului precizeaza ca raportul a fost redactat la inceputul lunii mai, dupa anuntarea ridicarii starii de urgenta, din 15 mai si ca datele ar trebui privite din perspectiva momentului colectarii lor, in a doua parte a lunii aprilie, atunci cand nu existau informatii privind o posibila relaxare a masurilor de distantare sociala.
"Impactul mediu estimat este de 100.000 de euro, cu pana la 100% din cifra de afaceri. Cu cat reprezentantii companiilor sunt mai pesimisti in privinta evolutiei pe 2020, cu atat valoarea medie a impactului este in crestere. Cele mai vizibile efecte ale epidemiei de Covid-19 sunt reducerea cifrei de afaceri si impactul produs de suspendarea activitatilor companiei. Aceasta, fie ca este vorba despre activitatea de business curent sau a unor evenimente care urmau a fi organizate", arata studiul Mkor.
La data realizarii studiului, una din zece organizatii (intreprinderi mari) nu se simteau afectate in niciun fel de epidemia de coronavirus. Microintreprinderile tind sa fie cele mai afectate, dar acestea sunt mai putin sensibile la efectele cauzate de indisponibilitatea personalului, probabil si datorita faptului ca aceste organizatii tind sa aiba foarte putini angajati.
 
Masuri aplicate de companii
Aproape toate companiile (95%) au luat masuri pentru a supravietui crizei provocate de Covid-19, iar 90% le-au luat imediat dupa inceperea situatiei de urgenta. Cele mai frecvente sunt masurile financiare, ce protejeaza cashflow-ul pe termen scurt si mediu, urmate de masurile de protectia a angajatilor si masurile pentru pivotarea activitatii.
"Anumite masuri sunt insa amanate pentru vara (lunile iunie-iulie), in functie de evolutia contextului general pe termen scurt. Acest lucru inseamna ca, daca nu vom fi martorii unei reveniri economice, chiar si timide, probabil vor urma noi valuri de masuri la final de Q2 si inceput de Q3, menite sa asigure continuitatea organizatiilor din mediul de afaceri", mai precizeaza autorii studiului.
In medie, companiile au luat un numar de 3,5 masuri, indiferent care au fost acestea. Cele mai prudente organizatii sunt cele din industria bunurilor de larg consum, cu un numar record de 6,5 masuri luate, in medie. De asemenea, se remarca o prudenta sporita si in randul organizatiilor din industrii precum consultanta, automotive si turism, care au luat, in medie, 4,5 masuri pentru mentinerea operatiunilor pe parcursul si dupa finalizarea carantinei impuse de epidemia de Covid-19.
Circa 12% dintre organizatii iau in considerare reducerea salariilor, cu un procent mediu de 37%, mai precizeaza analiza Mkor.
 
Contextul economic la 1 martie 2020
La 1 Martie 2020, tendinta de evolutie generala a pietei era de crestere, comparativ cu aceeasi data a anului 2019. Companiile din Romania au o distributie normala in ceea ce priveste evolutia prognozata pentru acest an. Totusi, cele mai multe tind sa fie mai degraba pesimiste, estimand evolutii mai degraba negative pana la finalul acestui an.
"Aceasta deoarece evolutia istorica si cea prognozata sunt corelate semnificativ. Astfel, in functie de situatia raportata la 1 martie 2020 (YoY 2019), companiile tind sa fie mai optimiste sau mai pesimiste. Prin urmare, vor estima cresteri companiile aflate pe trend crescator in 1 martie 2020, si pierderi cele care sufereau deja un trend descendent, in ultimul an. In conditiile prelungirii actualei situatii de distantare sociala, companiile estimeaza ca pot rezista doar pe termen scurt. Mai exact, maxim 6 luni (65% dintre ele). In acelasi timp, peste o treime dintre organizatii sunt destul de stabile pentru a trece cu bine peste o prelungire pe termen mediu si lung a starii de izolare sociala", mai arata studiul Mkor.
 
Increderea in autoritati
Reprezentantii mediului de afaceri sunt mai degraba sceptici in ceea ce priveste gestionarea crizei Covid-19 de catre institutiile statului. Nivelul increderii este scazut, de numai 2,7 puncte din 7, se precizeaza in studiu. 72% dintre respondenti au un nivel scazut de incredere (1-3 puncte din 7), 25% un nivel mediu de incredere (4-5 din 7) si doar 4% se arata foarte increzatori in modul in care Guvernul va gestiona criza actuala.
Cei mai ingrijorati se arata reprezentantii microintreprinderilor (2,4 puncte din 7), in timp ce intreprinderile medii au cel mai crescut grad de incredere (3,4 puncte din 7). Increderea in autoritati este unul dintre factorii care influenteaza optimismul companiilor din Romania, cele doua fiind corelate direct.
"Cu alte cuvinte, autoritatile trebuie sa dovedeasca mediului de afaceri ca pot gestiona actuala criza. In schimb, reprezentantii organizatiilor vor deveni mai increzatori si in evolutia propriilor organizatii, dupa perioada de pandemie. In functie de modul in care se raporteaza la autoritati si la evolutia proprie la final de 2020, se remarca trei grupuri distincte de organizatii: Pesimisti, Rezervati si Optimisti", explica reprezentantii companiei de consultanta.
 
Masuri din partea statului
Companiile isi doresc o abordare strategica din partea statului, de la care asteapta sa gireze pentru mediul privat, pe de o parte prin scutirea la plata a taxelor, iar pe de alta, prin sprijin pentru investitii. Companiile considera ca statul ar trebui sa aplice un cumul moderat de masuri pentru sustinerea mediului privat - indiferent care ar fi acestea. Cele mai populare sunt, pe de o parte, reducerile si scutirile de taxe, respectiv ajutoarele din partea statului pentru sprijinirea investitiilor, dupa perioada de pandemie.
Se observa o tendinta mai crescuta a organizatiilor medii si mari de a astepta masuri de extindere a aplicabilitatii somajului tehnic.
Pentru a consulta studiul integral, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter