RO EN
السلة فارغة

HUNTERS: Romanii - mai saraci, dar empatici, colaborativi si responsabili, in 2022

Pentru al cincilea an consecutiv, Hunters, divizia specializata in analizarea trendurilor, parte din compania de cercetare de piata Unlock, lanseaza o noua editie a celui mai amplu studiu la nivel national, care contureaza noile tendinte in stilul de viata al romanilor.
Intitulat ”Un nou IMPREUNA”, studiul arata ca 2022 se intrevede un an plin de provocari prin multitudinea de elemente din viata care trebuie repuse sa functioneze impreuna.
Daca 2021 a fost un an al revolutiilor si resetarilor individuale, 2022 incepe cu o puternica presiune in zona de reconstructie a relatiilor, cu impact asupra tuturor aspectelor societatii – viata personala, familie, consum, munca, branduri, autoritati, sanatate, politica.
Criza pandemica a adus cu sine tensiuni si rearanjari pe toate aceste planuri, iar transformarile nu s-au incheiat inca. Perioada actuala este marcata de manifestarea unor puternice tensiuni de reconstructie sociala.
Comparativ cu anul precedent, studiul Hunters arata ca romanii invata sa faca fata anxietatilor generate de pandemie in moduri mai constructive, insa au aceleasi teme majore de ingrijorare.
44% dintre romani sunt ingrijorati de situatia financiara, in usoara scadere fata de 2021 (49%) si multi se asteapta la o criza economica in anii ce urmeaza. 41% sunt ingrijorati de educatia copiilor si 38% sunt preocupati de sanatatea mentala, cu un procent in plus fata de cei preocupati de sanatatea fizica (37%).
”Recuperarea va fi de durata si plina de provocari. Pandemia insa a avut si un efect curativ. A adus la suprafata adevarul gol-golut despre viata oamenilor si despre societate, in general. De asemenea, pandemia a intarit importanta acceptarii celuilalt, importanta inteligentei emotionale, a empatiei si a tolerantei. Daca reusim sa folosim lectiile individuale si sa ne reconectam intelept, in mod cert vom ajunge la un IMPREUNA mai puternic si mai echilibrat.” – Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.
 
Trendurile anului 2022, conform Hunters
Studiul analizeaza 18 trenduri si, in incercarea de a intelege si explica mai aprofundat schimbarile fundamentale prin care trece societatea romaneasca, editia din 2022 prezinta o noua clasificare a acestora, pe trei niveluri interdependente: realitate fizica, minte si spirit.
Empatie.Devine, treptat, principala forta care genereaza schimbari, pe masura ce tot mai multi oameni o percep ca singura alegere posibila pentru supravietuirea si bunastarea comunitatii si civilizatiei. Reprezinta un potential punct de tensiune in perioada urmatoare, deoarece oamenii tanjesc dupa conexiune empatica, insa in acelasi timp se simt deconectati social.
Scop comun. Romanii sunt mai dispusi sa colaboreze, sa se asocieze cu ceilalti in grupuri si comunitati restranse care impartasesc aceleasi valori, convingeri, credinte – masura valorii personale incepe sa se raporteze din ce in ce mai mult la beneficiile participarii active intr-o comunitate.
”Ca sociologi ne lovim mereu de o reticenta a romanilor in a crede ca ei pot schimba lucrurile si ca au puterea sa se ajute unii pe ceilalti. In cultura romana de multe ori se pleaca de la prezumtia vinovatiei si de la teama ca nu vei fi ajutat daca ai nevoie – ceea ce blocheaza empatia. Insa evenimentele foarte recente (razboiul din Ucraina) au demonstrat ceea ce Hunters subliniaza de mai multi ani – romanii s-au schimbat, au descoperit in ei resursele necesare pentru a face bine si inteleg mai bine ca niciodata cat de puternica este forta transformatoare a Empatiei.” – Adina Vlad, Managing Partner, Unlock.
Trendul ”switch off” (”reincarcare fara semnal”). Ramane puternic, aceasta fiind una dintre cele mai puternice tensiuni din ultimii ani, pe masura ce tehnologia a castigat tot mai mult loc in vietile oamenilor. Pentru a combate efectele nedorite ale tehnologiei asupra vietii lor, oamenii incearca sa evadeze cat de mult in lumea reala, in natura, fara prea multi stimuli. Unii isi limiteaza accesul la telefon seara sau dimineata, sau isi monitorizeaza atent timpul petrecut online, in vreme ce altii au o abordare chiar mai radicala, mergand pana la mutarea in zone rurale, unde pot gasi zone neatinse de tehnologie.
In cautarea autenticitatii. In contextul pandemiei, cand incertitudinea a atins cote fara precedent, s-a resimtit o si mai mare presiune asupra identificarii adevarului. Pentru unii, “setea” de autentic inseamna alegerea unor produse cu retete curate, surse certificate, procesate cat mai putin si apropiate de metodele de productie traditionale. In incercarea de a ramane autentici cu sine si cu ceilalti, tot mai multi decid sa paraseasca locuri, angajatori, relatii, marci pe care nu le simt cu adevarat autentice, generand astfel miscari economice care vor continua in urmatorii ani.
Marci responsabile. Se manifesta ca trend stabil dupa efervescenta creata in etapele intiale ale crizei pandemice. Consumatorii sunt acum mai critici si au asteptari mai ridicate decat inainte, insa acest lucru reprezinta si o oportunitate pentru marci de a interactiona in moduri mai relevante cu acestia.
”In relatia cu brandurile, consumatorii devin tot mai critici. De exemplu, 4 din 10 romani aleg cu mai multa grija si discernamant un produs/ serviciu astfel incit sa corespunda cu asteptarile lor privind calitatea, transparenta si onestitatea marcii si tot atatia evita sa cumpere marcile care nu isi respecta promisiunile, consumatorii si angajatii.
Creste si presiunea asupra brandurilor si asteptarea ca acestea sa produca schimbari pozitive semnificative in societate – deja aproape jumatate dintre romani aleg sa consume/ sa foloseasca marcile de produse care se implica in rezolvarea diferitelor probleme sociale.”– Flavia Bobei, Alternative Research Solutions Manager, Unlock.
 
Trend nou: o mai mare preocupare pentru imunitate
Pe perioada pandemiei reflexele de aparare ale oamenilor au fost puternic activate. Amenintarea prin boala, si potential moarte, i-a facut pe oamenii de peste tot din lume sa realizeze cat de fragili sunt, de fapt si ce uniforma este omenirea atunci cand suntem toti redusi la constientizarea conditiei de baza. A avea un corp rezistent, puternic si sanatos parea a fi singura arma in fata unui virus complet necunoscut.
Este posibil ca pentru unele natii conceptul de preventie si imunitate sa fi fost deja existent si activ, mai ales acolo unde gandirea pe termen lung este inscrisa deja in ADN-ul cultural. In Romania gandirea pe termen lung a fost tot timpul problematica, insa amenintarea virusului a activat zona de gandire strategica si planificare, pana atunci amortita la romani.
Pe viitor, este de asteptat ca romanii sa schimbe elemente fundamentale in modul de a-si trata corpul si consumul in materie de nutritie, sport, sanatate mentala si financiara.
 
Obiceiuri sanatoase si atitudinea fata de mediu
56% dintre respondentii studiului spun ca mananca aproape intotdeauna mancare gatita la mesele principale, iar 47% au grija sa aiba o alimentatie diversificata.
45% spun ca recicleaza aproape mereu si ii incurajeaza si pe altii sa faca acelasi lucru.
In 2022, romanii isi doresc un stil de viata mai sanatos, vacante si socializare cu prietenii
Studiul arata ca romanii isi doresc cel mai mult, anul acesta, sa adopte un stil de viata mai sanatos si mai ordonat (31%); sa plece in vacanta in strainatate (29%) si sa se intalneasca mai des cu prietenii / colegii (26%).

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter