RO EN
السلة فارغة

CCR: Prevederi neconstitutionale in legislatia achizitiilor publice

Recent, plenul Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR), investit in temeiul legii, a luat in dezbatere mai multe exceptii de neconstitutionalitate semnalate in legislatie, printre care s-au aflat si anumite dispozitii ale Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Astfel, potrivit documentului ce prezinta ordinea de zi a sedintei publice din data de 15 ianuarie 2015, ora 9:00, dosarul nr. 770D/2014, repus pe rol si initiat de Passavant Roediger GmbH  - Germania (reprezentata de biroul Tuca, Zbarcea & Asociatii), a vizat dezbaterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolelor 271(1) si 271(2) din OUG nr. 34/2006. In dosar au mai fost citate ca parti Aquacaras SA – Resita, respectiv asocierea dintre Veolia Water Solutions & Technologies Romania si Aldona. In urma deliberarilor, cu majoritate de voturi, magistratii CCR au admis exceptia de neconstitutionalitate si au constatat, pe cale de consecinta, ca dispozitiile art. 271(2), alin.(1) si (2) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 sunt neconstitutionale. Mai precis, prin acest articol, care nu va mai fi in vigoare, s-a legiferat obligatia oricarui contestator in domeniul achizitiilor publice de a indisponibiliza in favoarea autoritatii contractante o garantie de buna conduita in cuantum de 1% din valoarea contractului ce urmeaza sa fie atribuit. In cazul in care contestatia sau cererea agentului economic respectiv era respinsa, garantia respectiva se transfera definitiv in contul autoritatii contractante.
Decizia se afla in faza de redactare
Practic, din momentul publicarii deciziei nr. 5/15.01.2015 a CCR (care se afla actualmente in faza de redactare) in Monitorul Oficial al Romaniei, desi obligatia de constituire a garantiei de buna conduita va exista si in continuare, autoritatile nu vor mai putea retine in mod automat suma respectiva in momentul respingerii unei contestatii, fie de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), fie de diversele instante de judecata. In consecinta, cu toate ca legiuitorul – in speta, Guvernul Romaniei – a legiferat ca orice contestatie depusa poate cauza un prejudiciu autoritatilor contractante, CCR a inlaturat definitiv aceasta prevedere, mai ales ca la alin. 2 garantia de buna conduita era transferata in contul organizatorului de licitatii si in cazul in care agentul economic renunta la contestatie, cerere ori plangere. Cauzele de neconstitutionalitate trebuie inlaturate prin lege, in cel mult 45 de zile de la publicarea hotararii CCR in Monitorul Oficial, iar in caz contrar efectele juridice ale textului declarat neconstitutional, respectiv ale art. 271(2), alin. (1) si (2), vor inceta sa existe. Sumele ce nu mai pot fi retinute de autoritati (ca „sanctiune” pentru firmele ce depuneau contestatii) sunt, in general, in cuantum de 1% din valoarea unui contract, insa nu pot depasi 25.000 de euro pentru achizitiile publice in valoare de cel mult 5 milioane de euro sau se plaseaza la maximum 100.000 de euro in cazul licitatiilor cu obiective ce se situeaza, ca valoare, peste 5 milioane de euro. Dupa cum se cunoaste, deciziile CCR sunt definitive si general obligatorii si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantelor care au sesizat Curtea Constitutionala. Argumentatiile retinute in motivarea solutiilor pronuntate de plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziilor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Este posibila aparitia unui val de contestatii
Anterior deciziei CCR, inclusiv oficialii CNSC considerau ca aceste prevederi ar fi fost nepotrivite, sustinand ca garantia de buna conduita, retinuta in general de autoritati, ar fi avut un cuantum mult prea mare in raport cu natura, obiectul si plata existente in prezent in Romania. Totodata, reprezentantii Comisiei Europene au avertizat ca, in cazul mentinerii dispozitiilor art. 271(2), alin. (1) si (2), ar fi fost posibila declansarea procedurii de infringement impotriva tarii noastre, in contextul in care masura retinerii unor garantii destul de mari poate fi considerata disproportionata si relativ inadecvata scopului propus  - si anume limitarea contestatiilor abuzive -, avand un efect descurajant asupra agentilor economici participanti la licitatii. Totusi, este de asteptat ca, prin modificarea ulterioara a legii, Executivul sa continue impunerea anumitor sanctiuni pentru contestatori, considerand ca prevederile declarate neconstitutionale la data de 15 ianuarie 2015 contribuiau decisiv la limitarea numarului mare de contestatii care erau respinse de CNSC sau instante, insa care blocau proiecte si angajau resurse suplimentare pentru partile citate, ce urmau sa fie reprezentate in tribunale fara a mai beneficia de despagubiri ulterioare. Ramane insa de vazut daca, dupa incetarea efectelor juridice ale articolului respectiv, pe rolul CNSC sau al instantelor va ajunge „un val” de contestatii nefondate sau daca ritmul actual de contestare se va mentine. Informatii suplimentare, la www.ccr.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter