Industria de constructii este supusa presiunii modernizarii si va trebui sa mearga rapid in directia respectiva, a declarat Cristian Erbasu, directorul general al grupului Erbasu si presedintele Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC), cu prilejul participarii sale la conferinta eDevize -"Constructiile - motorul economiei in 2023, ce a avut loc in luna februarie 2023.
Potrivit specialistului, obiectivele sunt, asadar, pe de-o parte, eficientizarea activitatii si, pe de alta parte, folosirea unei forte de munca tinere, care nu mai este dispusa, cel mai probabil, sa utilizeze instrumentele clasice, fapt ce va actiona ca un catalizator in directia adaptarii la trendul digital.
"Sunt si activitati care nu se preteaza la astfel de solutii si necesita interventia directa a factorului uman. Aceasta nu inseamna ca nu exista activitati din industria noastra care sa nu se poata adapta noii filozofii de lucru, fie si numai partial, pentru ca in timp sa se ajunga la o armonizare completa. In proiectare, in departamentele administrative aferente operatiunilor de executie exista activitati care, in conditiile unei bune coordonari si procedurari, pot functiona si prin noua metoda de lucru de la distanta. Aici apare insa si o problema, legata de faptul ca oamenii, din punct de vedere mental, sunt sau nu pregatiti pentru o astfel de alternativa, care, dupa cum o demonstreaza experienta companiilor din Occident ce au adoptat deja astfel de sisteme, implica un volum de munca mult mai mare decat cel aferent activitatilor derulate direct in cadrul companiei", a declarat Cristian Erbasu.
Antreprenorul a subliniat, in acest context, ca ideea de lejeritate este gresita si ca, inainte de o adoptare pe scara larga, se recomanda intelegerea de catre angajati a principiilor sistemului respectiv, dupa care se impune instituirea unui model de monitorizare care sa asigure cel putin mentinerea productivitatii (cu avantajul confortului lucrului dintr-un mediu mai familiar), precum si o colaborare optima intre specialistii a caror prezenta pe santier este indispensabila si cei ce adopta munca la distanta.
Transformarea digitala, afectata de conflictul intre generatiile de specialisti
Potrivit lui Cristian Erbasu, o dificultate in accelerarea transformarii digitale este legata si de impactul psihologic, generat de diferentierea dintre cele doua categorii: angajatii prezenti fizic la lucru, care se considera indreptatiti sa primeasca o remuneratie mai mare pentru efortul suplimentare depus, in vreme ce categoria cealalta aduce ca argument in favoarea sa eficienta imbunatatita. La fel si in cazul devizelor electronice, care trebuie sa reflecte activitatea reala a companiei. Pe hartie, normele de cuantificare a muncii nu corespund cu realitatea.
"Toate aceste impedimente demonstreaza faptul ca transformarea digitala constituie o mare provocare, cu atat mai mult cu cat se manifesta pregnant si un conflict intre generatiile de specialisti, unii considerand ca prin intermediul unui ecran este imposibil de obtinut empatia dintre persoane. Problema se reduce la stiinta de a gestiona in mod eficient tehnologiile pe care le avem la dispozitie, de a armoniza activitatea operationala curenta cu instrumentele digitale curente si de a depasi inertia inerenta folosind capacitatea umana de adaptare", a subliniat specialistul.
O alta dificultate mentionata de antreprenor este cea a necesitatii de a recupera decalajul fata de alte tari, aceasta fiind resimtita mai ales in cadrul corporatiilor. Totodata, in ceea ce priveste interactiunile cu beneficiarii, in special cei din categoria autoritatilor publice, este necesara un progres in paralel al acestora referitor la adoptarea noilor tehnologii, in caz contrar scazand drastic eficienta operationala.
"Chiar si in sistemul clasic exista probleme mari in elaborarea si analiza (corectarea, verificarea) documentatiilor. De exemplu, in perioada pandemiei, avizarea certificatelor de plata dura de trei ori mai mult decat inainte de 2020, intrucat legea prevede existenta unui numar mare de semnaturi olografe (cele electronice fiind acceptate doar in cazul unui numar restrans de documente) impuse de sistemul de control al Curtii de Conturi. Toate acestea sporesc exponential timpul alocat relatiei cu beneficiarii publici. In prezent exista foarte multe proiecte aflate in derulare, numarul lor va creste in perioada urmatoare, iar toate vor trebui sa se deruleze in limita anumitor borne, care, daca vor fi depasite, vor genera pierderi financiare importante. Apare astfel o presiune destul de mare pe antreprenorii de constructii, care nu se regaseste, in realitate, si la partenerul public, care transmite, de cele mai multe ori, documentele la limita legala a termenului stabilit", a mai subliniat Cristian Erbasu.
Incertitudinea si birocratia, probleme care nu ar trebui sa existe
Presedintele FPSC a mai adaugat, catre finalul interventiei sale, ca sunt anumite aspecte ale pietei care nu sunt neaparat intelese, inclusiv problema asigurarilor, cea a retinerilor, a costului de creditare pentru derularea lucrarilor etc.
"Sunt, asadar, multe constrangeri pe care constructorii trebuie sa le gestioneze intr-o perioada in care, paradoxal, activitatea creste intr-un ritm sustinut, bugetele au aceeasi evolutie, dar acest lucru se intampla intr-un context de afaceri marcat de incertitudine, de cresterea dobanzilor, de temenele mari de livrare a materialelor etc. Peste toate acestea se suprapune faptul ca, in ultima luna a anului precedent, coeficientul de ajustare a preturilor calculat de Institutul National de Statistica a scazut brusc, ca urmare a unei atenuari a ritmului de achizitii a materialelor in luna decembrie si a ezitarii de a le raporta, pe fondul scaderii preturilor la anumite materiale. Toate acestea demonstreaza volatilitatea pietei de profil, ceea ce va accentua dificultatea procesului de abordare a proiectelor, ce va fi accentuata in viitor de majorarea costurilor cu forta de munca, in special a celei cu studii superioare, a inginerilor. Facultatile furnizeaza tot mai putini specialisti, multi dintre expertii angajati nu mai sunt dispusi sa se angreneze in proiecte de mare anvergura din cauza varstei. Cel mai important subiect ramane, din pacate, birocratia. Transmitem pe aceasta cale autoritatilor ca eficienta activitatii nu poate creste atat timp cat numarul celor care intocmesc documente este dublu fata de cel al specialistilor prezenti nemijlocit pe santier. Raportul normal a trebui sa fie invers. Hartia doar reflecta productia si nu o sustine, dar dupa trei decenii de experienta am constatat ca la orice solicitare a noastra de reducere a birocratiei, rezultatul real a fost cel de amplificare a sa, astfel incat avem deja o retinere in a mai initia astfel de demersuri!", a conchis Cristian Erbasu.