RO EN
Coșul este gol

BNR: Firmele isi restructureaza portofoliile de credite in asteptarea recesiunii

In principiu, dupa cum se arata in cadrul unuia din sondajele privind accesul la finantare al companiilor nefinanciare din Romania (publicat periodic de Banca Nationala a Romaniei – BNR, cel mai recent spre finele lunii decembrie a.c.), in perioada aprilie-septembrie 2019, accesul la finantare nu a reprezentat o problema presanta decat pentru 13% din companiile nefinanciare. Unul dintre motivele pentru care accesul la finantare nu este perceput ca o provocare majora de catre firme este faptul ca acestea sustin ca detin o capacitate de autofinantare ridicata, raportat la stocul de credite contractate de la institutiile de credit din Romania. Problema accesului la finantare este resimtita, insa, mai acut de un procent egal de corporatii si IMM (13%), desi firmele de dimensiuni mari au atat o putere de negociere mai ridicata in relatia cu bancile, cat si o situatie financiara mai robusta care sa le permita sa acceseze intr-un mod mai facil finantare din surse externe companiei. Una dintre caile catre dezvoltarea firmei este cresterea accesului la finantare de la creditori profesionisti, insa acest aspect necesita o sanatate financiara adecvata. Unul dintre punctele nevralgice ale economiei romanesti este reprezentat de capitalizarea precara a firmelor, aspect care impieteaza accesul acestora la finantare. In vederea remedierii acestor deficiente, se impune luarea unor serii de masuri, care ar trebui sa includa modificarea Legii nr. 31/1990 sau a cadrului insolventei.
Insa, potrivit acestui studiu de conjunctura, majoritatea managerilor companiilor chestionate afirma ca nu ar apela deloc la credite bancare, indiferent de costul acestora, deoarece intentioneaza sa isi reduca gradul de indatorare si, de altfel, nici nu ar avea nevoie de finantare. De fapt, managerii nu au incredere in capacitatea de rambursare a firmelor pe care le conduc si subliniaza, in context, ca principalii factori negativi sunt reprezentati de fiscalitatea impovaratoare si de impredictibilitatea economica. Astfel, 62% dintre managerii companiilor nu ar accesa un credit in lei, iar 66% refuza imprumuturile in euro.
In consecinta, in economia reala, firmele incearca sa-si restructureze portofoliul de credite, pentru a face fata unei eventuale recesiuni, mai ales ca, potrivit BNR, capacitatea companiilor nefinanciare de a rezista pe piata intr-un context financiar nefavorabil ramane relativ redusa.
„Nivelul scazut de intermediere financiara este reflectat in interesul scazut al firmelor cu privire la finantarea de la banci sau institutii financiare nebancare. Similar rezultatelor exercitiului anterior, 64% dintre respondenti au indicat ca nu au nevoie de finantare si ca intentia companiei este de a-si reduce gradul de indatorare. Din restul companiilor, majoritatea (22% din total) au raspuns ca nivelul costului finantarii ar afecta capacitatea de a rambursa imprumutul si doar 1% din manageri au raspuns ca ar fi dispusi sa contacteze un credit, atat in euro, cat si in lei, oricare ar fi rata dobanzii. Rezultatele vin in contrast cu informatiile din sondajul (anterior) privind creditarea companiilor nefinanciare si a populatiei, in care bancile au raportat o majorare a cererii de imprumuturi din partea companiilor si sugereaza, in consecinta, nevoia de a ajusta produsele existente si termenii de acordare a creditelor, pentru a veni in intampinarea cerintelor companiilor”, sustin expertii BNR.
In vederea cresterii gradului intermedierii financiare in randul companiilor, oficialii bancii centrale recomanda „o actiune pe trei fronturi: imbunatatirea sanatatii financiare a firmelor, ceea ce va creste numarul companiilor eligibile pentru finantare; majorarea nivelului de constientizare de catre companii al faptului ca accesul la resurse financiare suplimentare le ofera posibilitatea de a se dezvolta si de a efectua investitii in vederea alinierii la cerintele pietei si intreprinderea de demersuri, de catre institutiile financiare, in vederea unei mai bune calificari a capitalului uman, pentru a deveni un real partener de afaceri pentru companii si pentru a creste capacitatea personalului de a identifica nevoile firmelor si de a se adresa acestora cu solutii de finantare viabile”.
***
Sondajul privind accesul la finantare al companiilor nefinanciare din Romania (ce apare de doua ori pe an) se efectueaza semestrial asupra unui esantion de aproximativ 11.000 de companii nefinanciare, din care circa 85% sunt IMM, iar corporatiile se includ exhaustiv, in functie de domeniul de activitate. Cea mai recenta versiune a acestuia a fost publicata in iunie 2019. In acest sondaj, firmele din sectorul de constructii sunt relativ bine reprezentate, astfel incat perceptia managerilor acestora asupra diverselor aspecte economice, de piata, ale relatiei cu mediul bancar etc. poate fi luata in considerare ca fiind definitorie pentru ramura respectiva, la nivel national. Si aceasta pentru ca, din toate cele 11.000 de companii respondente, 3% activeaza in agricultura, 23% in industrie, 27% in servicii si utilitati, 10% in constructii si imobiliare, respectiv 36% in comert. Dupa regiunile de dezvoltare, esantionul celor 11.000 de companii se structureaza astfel: 10% in Nord-Est, 9% in Sud-Est, 11% in Sud-Muntenia, 5% in Sud-Vest, 9% in Vest, 14% in Nord-Vest, 13% in Centru, 4% in Ilfov, respectiv 24% in Bucuresti. In functie de marimea firmei, 2% sunt IMM atipice, 14% corporatii, 26% companii mijlocii, 24% companii mici si 34% microintreprinderi. Potrivit BNR, „sondajul privind accesul la finantare surprinde opiniile sectorului real cu privire la: cele mai presante probleme in desfasurarea activitatii; disponibilitatea si evolutia surselor de finantare; rata de succes in accesarea finantarii de la banci si IFN si in accesarea fondurilor europene, precum si relatia firmelor cu bancile si IFN. Informatii suplimentare, la www.bnr.ro, iar pentru a descarca raportul complet, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter