Metaverse va evolua in trei etape ce se vor suprapune: aparitia, dezvoltarea si maturizarea. Diversele schimbari in tehnologie, piata sau produse/ servicii vor caracteriza fiecare etapa.
Liderii produselor de tehnologie nu trebuie sa astepte maturizarea Metaverse-ului pentru a actiona. Avantajul strategic depinde de evaluarea oportunitatilor care construiesc inca de acum capacitati de interactiune, continut si de infrastructura.
Metaverse nu se va maturiza pana in 2030, dar potentialul de a schimba modul in care indivizii sau organizatiile interactioneaza intre ei sau cu mediul inconjurator este atat de mare incat furnizorii de servicii si produse de tehnologie au nevoie de o strategie inca de acum. Va recomandam sa incepeti de pe acum sa evaluati oportunitatile in cadrul interactiunii, continutului si al infrastructurii necesare.
Ne asteptam la trei etape care se suprapun: aparitia, dezvoltarea si maturizarea. In decursul dezvoltarii unei strategii, liderii produselor de tehnologie trebuie sa analizeze evolutia si traiectoria tehnologiilor noi aparute si a tendintelor incluse in experientele Metaverse de la fiecare pas.
In decursul altor perioade de evolutie tehnologica (de exemplu: Revolutia Industriala, Era serverelor, Era PC, Era telefoanelor mobile), mai multi furnizori de tehnologie i-au inlocuit pe cei din era trecuta. Deci fiecare organizatie trebuie sa isi sustina o pozitie competitiva intr-un mediu care evolueaza constant.
Obiective strategice in Metaverse pentru fiecare lider de produse de tehnologie
Ne asteptam ca intr-un final sa existe un singur Metaverse, similar cu modul cum exista acum un singur internet. Nicio companie nu va detine, controla sau dezvolta toate tehnologiile necesare sau nu va avea capacitatea sa isi construiasca propriul sau unic Metaverse prin forte proprii.
Atunci, obiectivul liderilor de produse tech este sa inteleaga calea evolutiei Metaverse-ului, iar ca raspuns sa faca niste pasi importanti, printre care:
Sa construiasca produse si solutii pentru Metaverse prin care sa genereze o cale a inovarii bazata pe imbinari ale tehnologiilor noi aparute, precum computerizarea spatiala, in loc de o singura aplicatie “mai buna decat oricare”.
Identificarea oportunitatilor inspirate de Metaverse prin evaluarea situatiilor curente care aduc mare valoare, precum gaming-ul, aplicatiile de navigatie si indrumare, experienta realitatii virtuale (VR) si realitatii augmentate (AR) puse langa produsele sau serviciile proprii.
Extinderea colaborarii pentru a sustine experientele Metaverse prin implicarea proactiva in procesul de creare al unui ecosistem de standarde, continut si parteneri care ofera servicii pentru a adresa aspectele in curs de dezvoltare din Metaverse.
Pregatirea transformarii modelului de afacere pentru a evalua tendintele, precum super aplicatiile, compararea preturilor si monitorizarea prin API.
Evolutia produselor si a serviciilor in fiecare etapa a Metaverse-ului
O data ce continutul captivant creat pentru dispozitivele de astazi devine accesibil prin Metaverse si este completat de continut ce este construit specific pentru acesta, solutiile pentru Metaverse vor suporta, si, intr-un final, vor asimila multe tehnologii deja existente.
In acest moment suntem in etapa initiala de aparitie a Metaverse-ului - observam efectele solutiilor “premetaverse”. Fiecare etapa prezinta oportunitati care ofera capacitati de interactiune, continut si infrastructura in:
Tehnologiile (cu functionalitatile specifice) necesare pentru construirea Metaverse
Caracteristicile pietei, care vor fi schimbate complet intr-un mediu ce adreseaza persoana-la-persoana (P2P)
Produsele si serviciile necesare pentru a sustine atributiile unui Metaverse functional si care permit integral functionarea unor noi piete si moduri de afaceri.
Desi Metaverse-ul are nevoie de timp pentru a evolua, liderii de piata trebuie sa aiba un focus intens inca de pe acum pe oportunitatile care vor aparea in viitor; acestia nu vor astepta maturizarea Metaverse pentru a actiona.
Oportunitatile in piata in fiecare etapa Metaverse
Pentru liderii de produse de tehnologie si servicii exista diferite tipuri de oportunitati in termeni de interfata, continut si infrastructura in fiecare etapa a evolutiei Metaverse.
Prima etapa Metaverse: Aparitia
Pana in 2024, oportunitatile directe vor fi limitate. Piata va incepe explorarea si experimentarea prin aplicatii si cazuri de utilizare cu valoare mare si de lunga durata. Majoritatea cazurilor viitoare de utilizare care arata un potential in Metaverse se vor inspira din cazurile actuale (ex. AR pentru munca si VR pentru scenarii ce pot avea consecinte grave) si vor oferi o valoare suplimentara.
Majoritatea oportunitatilor vor fi create de tehnologii care ori indirect, ori printr-un motiv care nu este explicit pentru crearea Metaverse-ului (Ex. cartografierea mediului inconjurator pentru navigarea automata sau automatizata), dar vor contribui intr-un final in combinarea tendintelor in etapele ulterioare.
Cu o bariera mai joasa de intrare, stratul de interfata va experimenta cea mai multa actiune, dar ne asteptam la mai multi comercianti si organizatii sa sustina ideea unei “aplicatii mai bune ca oricare” cu presupunerea ca acea aplicatie sau acea situatie va fi adoptata de catre toata lumea.
A doua etapa Metaverse: Dezvoltarea
Intre 2024 si 2027, mai multe oportunitati directe vor aparea pentru Metaverse. Multi se vor axa pe stratul de continut - datele, informatia si fundatia (non infrastructurala) Metaverse. Exemple sunt uneltele si tehnologiile pentru a cartografia si a intelege mediul fizic, precum si a permite creatia unor spatii virtuale.
Alte exemple includ tehnologii care ajuta sa analizezi relatiile si procesele dintre elementele fizice, continutul digital si cel fizic si digital. Acest continut nou, interactiunea dintre si intre continut, si intelegerea lui vor duce la inovatii ale combinarilor intre tehnologii. Aceste inovatii vor inspira modele de afaceri noi care sa sustina aplicatii si interactiuni noi. La sfarsitul acestei etape, ne asteptam sa vedem noi oportunitati specifice ale infrastructurii in Metaverse precum interoperativitatea cadrelor, protocoalelor si registrelor pentru spatiul web/.
A treia etapa Metaverse: Maturizarea
Din 2028 inainte, viziunea si potentialul Metaverse-ului vor deveni mult mai clare si mai simplu de operat atat pentru organizatii, cat si pentru utilizatorii individuali. Evolutiile viitoare vor ajuta la construirea de aplicatii si cazuri de utilizare care apar in etapa a doua, iar consolidarea acestora vor conduce la maturizarea tehnologiilor adiacente (precum 5G, computer vision, tehnologii captivante si monede digitale).
Astfel, aspectele si functionalitatile sistemelor necesare pentru a facilita maturizarea Metaverse-ului vor fi mult mai bine intelese. Acest lucru va crea multe oportunitati pentru zona de infrastructura, iar companiile vor concura pentru a crea fundatia unui sistem transformational si potential omniprezent.
Urmatorii pasi pentru liderii de produs
Liderii de produs care evalueaza cresterea si impactul tehnologiilor noi aparute si a tendintelor care creeaza experiente in Metaverse ar trebui sa evalueze oportunitatile date in trei moduri:
Prin spectrul evolutionar al Metaverse-ului pentru a decide in ce etapa sa planifice intrarea pe piata pentru a avea un avantaj strategic;
Ca un mix al interactiunilor, continutului si al oportunitatilor prin investitia in infrastructura
In functie de tehnologiile prezente in anumite segmente ale pietei care permit anumite functionalitati si caracteristici. Spre exemplu dispozitive si browsere in zona de interactiune, monedele crypto si uneltele grafice in continut, precum si procesarea la marginea retelei (computing edge) si retele peer-to-peer in domeniul infrastructurii.